Googles aksjekurs har falt fra 742 dollar til 340 det siste året.

«Troen» på Google er halvert

Markedet trodde Google var immun mot nedgangstider, men nå har en ny virkelighet åpenbart seg.

Google har på bare 10 år blitt en av IT-bransjens og verdens mest kjente merkevarer.

Selskapet har hatt en rakettvekst takket være sin populære søkemotor, og har hatt en rekordinntjening takket være de tilhørende relevante søkeordsannonsene.

Det pågår for tiden en massiv finansuro som også har utviklet seg til å bli en internasjonal krise. Mange, inkludert Google selv, har trodd at Google ville være «recession proof», det vil si immun mot nedgangstider.

- Kanskje Google er «recession proof», sa Jan Grønbech, sjef for Google-Norge til digi.no tidligere i år, da vi var på besøk for å se nærmere på Google Norge.

Han vektla ordet kanskje, men det var et av mange tegn på at markedet forventet at Google skulle ri av stormen.

Argumentet har vært at flere vil satse på Googles billige og effektive annonsemodell når de må stramme inn markedsbudsjettet, og at Google derfor ville komme godt ut av nedgangstider.

Fasiten er ennå ikke klar, men skal man dømme etter hva aksjemarkedet tror, så er ikke Google immun mot nedgangstider.

Selskapets aksje var priset til hele 747,24 dollar 7. november i fjor. I går, 7. oktober 2008, var aksjekursen helt nede i 345,37 dollar. Det er en nedgang på nesten 54 prosent.

Aksjemarkedet bryr seg litt om hva som er dagens økonomiske realiteter, men aksjekursen til et selskap styres mest av forventningene til fremtidig vekst og inntjening. I Googles tilfelle er forventningene skyhøye etter at selskapet har innfridd forventningene om både kraftig vekst og solid inntjening.

Det er derfor ikke unaturlig at disse forventningene senkes når markedet går på en smell, men det er en indikasjon på at Google ikke er så immun mot nedgangstider som man tidligere har trodd.

Da selskapet la frem sine regnskapstall for andre kvartal i sommer, innrømmet ledelsen den økonomiske nedgangen fikk færre til å klikke på de betalte søkeordsannonsene. Nedgangen var på 1 prosent, men omsetningen steg likevel med 39 prosent til 3,9 milliarder dollar. Overskuddet holdt følge. Det endte på 1,25 milliarder dollar, opp 35 prosent.

Likevel er selskapets børsverdi mer enn halvert. De er ikke alene om å oppleve det. Apple og Yahoo har opplevd det samme.

Apples aksje ble priset til 200,5 dollar 28. desember 2007, og i går, 7. oktober 2008, var de helt nede i 88,95 dollar.

Historien til Yahoo's aksje er i stor grad påvirket av Microsofts oppkjøpsforsøk som gikk i vasken. De hadde en topp på 34,08 dollar, og er nå nede i 14,53.

IT-giganter som IBM, Microsoft og Intel har klart seg bedre, men de har også merket turbulensen i markedet.

Microsoft har gått fra en topp på 37,50 dollar til et bunnivå på 23,14 dollar. IBM har vært mer stabil. De har gått fra 130,93 dollar, til 94,24. Intel har gått fra en topp på 27,99 dollar, ned til 16,00 dollar.

    Les også:

Til toppen