Trondheimsselskap vi gjøre det sikrere å sykle til jobb

I et nyinnflyttet kontor på Ranheim i Trondheim, jobber fem personer med en ny måte å låse sykkelen på. Her produserer de og selger alt fra Trondheim, og har allerede nådd ut til 16 kommuner.

Trondheimsselskap vi gjøre det sikrere å sykle til jobb
Produktsjef Ole Mathias Samuelsen, markedssjef Ellen Loxley og operasjonssjef Esten Øyen på plass i Bikelys nye kontorer, etter å ha jobbet fra en inkubator frem til mai. Foto: Oskar Hope-Paulsrud

Digi.no treffer Bikely i sine nyinnflyttede kontorer på Ranheim i Trondheim. De har så vidt startet med innredningen, så noen deler av kontoret, som verkstedet, er ennå ikke ferdige. Frem til mai i år hadde de kontorer i en inkubator. Den lille gründerbedriften med fem ansatte ble kommersialisert i mai. De er stolte av å komme fra Trondheim.

Den lille bedriften lager sykkelskap som kan låses ved hjelp av en applikasjon. De mener det er fremtiden innen sykkelparkering, og at frykten for å få frastjålet sykkelen gjør at sykkelskapene kan få enda flere syklister på veiene.

Heltrøndersk produksjon

Bikely gjør alt «inhouse». Elektronikk, mekanikk og app-utvikling. Montering og produksjon gjøres i Trondheim. De har noe ekstern hjelp på apputvikling, men det eneste de ikke gjør selv er låsproduksjon. Låser får de levert fra Kina.

Sjef og grunnlegger i Bikely Hallvar Bergh sier til Digi.no at å slippe fraktkostnadene fra Europa veier opp prisene på produksjon i Norge.

Portrett av en mann
Gründer og sjef i Bikely Hallvar Bergh Foto: Bikely

– Vi vet om konkurrenter som importerer løsninger fra Europa, hvor de ender opp med halve kostnaden på frakt, sier Bergh.

Han forteller at det er viktig for dem å gjøre alt i Norge. Selskapet trenger dermed kun å sende sykkelskapene siste strekning når de skal levere dem. Nå er de i pågående samtaler for å få produsert kretskort i Trøndelag. Det blir klart til høsten, men Bergh vil ikke ennå avsløre hvem som skal produsere for dem.

Bruker 4G-teknologi

Skapene de lager er koblet opp til mobilnettet gjennom 4G teknologien NB-IOT. NB-IOT står for Narrowband Internett of Things, og er en strømgjerrig teknologi med lang rekkevidde laget for små datapakker. Takket være NB-IOT trenger de ikke å koble skapene opp til strømnettet. Det lave strømforbruket gjør at alt de trenger er to AA-batterier i låsene på skapene og skapene har en levetid på cirka ett år før.

Bikely er stolte av at de gjør alt i Norge. Her kobler produktsjef Ole Mathias Samuelsen (til høyre) opp systemer sammen med markedssjef Ellen Loxley (midten) og operasjonssjef Esten Øyen (til venstre). Foto: Oskar Hope-Paulsrud

Programvaren til Bikely lar selskapet overvåke batteritid, og når skapene blir brukt, og om det er returnerende eller nye kunder. Markedssjef i selskapet Ellen Loxley forteller at data er en viktig del av arbeidet. Det lar dem se når skapene blir brukt, og gjør at de kan vise til nye kunder hvordan skapene blir brukt og gjøre dem mer attraktive.

Bergh forteller at de kan legge til strøm hvis kunden ønsker lademulighet for elsykkel, men at det ikke er hensiktsmessig å bruke noe annet enn batteri for låsene.

Enkel teknologi

Hvordan skapene fungerer er ganske enkelt forklart. Hvert skap har en lås hver, og alle låsene har et lite kretskort, batteri og simkort.

Når brukeren trykker i appen sendes det et signal til serveren som kontakter låsen. Brukeren går bort til låsen, og trykker på knappen til det skapet hun har fått i tildelt i appen. Når brukeren trykker på låsen, vekkes den til live og kontakter Bikely sine servere, gjennom 4G Narrowband-nettet, og ser om det er en kommando til låsen. Serveren svarer og skapet åpnes. 

Bergh forteller at Bikely bruker Microsoft Azure, så hele systemet til selskapet ligger i skyen. Han forteller at de har gjort analyser av sikkerhetsnivået, og mener de er godt sikret.

– I tillegg har vi geo-redundancy så vi har alltid en backup hvis noe skulle gå ned, forteller Bergh over telefonen.  

Les også

Vokser fort

Selskapet har skap i 16 kommuner, i august kommer det to til. Gjennom avtale med Trondheim og Bergen kommune og kollektivselskapet Ruter i Oslo har de skap i de tre største byene i landet. I tillegg til å jobbe opp mot kommuner, jobber Bikely mot bedrifter, samt borettslag. Bedriftstjenesten er allerede lansert, mens skap i borettslag kommer i løpet av høsten. Med skap i både borettslag og bedrifter vil de kunne tilby parkering fra dør-til-dør.

Selskapet har også allerede begynt å få forespørsler internasjonalt med henvendelser fra både Sverige, Danmark og Irland. Bergh forteller at når de har fått på plass produksjon  i Norge vil de være klare til å skalere opp markedet.

Saken fortsetter under bildet

Grønn container med fem dører
Ett av Bikely sine skap i Trondheim Foto: Oskar H: e-Paulsrud

Trofaste brukere

I Oslo står det skap ved flere av Ruters kollektivpunkter. Skapene er ifølge selskapet godt likt, og  Loxley forteller at da det ble satt opp et sykkelhotell på lokasjonen de hadde sykkelskap ble skapene heist opp og flyttet til en ny lokasjon. Brukerne valgte ifølge Bikely å sykle det lille ekstra for å få parkere i egen låst boks, fremfor å bruke sykkelhotell. Loxley mener Bikely er den sikreste løsningen når det kommer til sykkelparkering, og at brukerne føler seg tryggere med eget skap.

– Sykkelhotell er et rom der flere har tilgang til syklene. Det gir derfor ikke god nok beskyttelse mot sykkeltyveri, sier Loxley.

Les også

Fra olje til sykkeleventyr

Grunnlegger og oppfinner Bergh forteller at selskapet er en kombinasjon av flere hendelser, en entusiasme for sykling og at Bergh mistet jobben i oljebransjen ved forrige nedtur.

Siden da har de jobbet hardt opp mot lansering og lanserte de første skapene i 2020 etter at koronaviruset stengte landet. De vet ennå ikke hvordan skapene blir brukt i et normalt år, men har allerede over 7000 nedlastinger, selskapet har som mål å ha 20.000 app-nedlastinger innen året er omme.

I tillegg til mange brukere ønsker også selskapet å doble antall skap før året er omme, per nå har de 50 lokasjoner spredt på 16 kommuner.

– Vi regner med å ha rundt 100 lokasjoner mot slutten av året, forteller Bergh til Digi.no.

Bikely satte nylig ut sykkelparkering på Majorstua i Oslo. Foto: Bikely

Syklingens Airbnb

Målet til selskapet er å være «syklingens Airbnb». Hvordan vil de ennå ikke si, men Bergh forteller at de satser på å bli en plattform for hverdagssyklisten.

– Vi vil tilby en rekke verktøy og tjenester forteller han og fortsetter:

– Tjenestene skal sørge for en terskelfri hverdag for hverdagssyklisten. Det markedet er særdeles fragmentert akkurat nå. Så det er en god mulighet å samle mange tjenester som hverdagssyklisten har behov for, avslutter Bergh.

Les også