Nils Andreas Borhaug
Les vår tidligere dekning her:
TV 2s tekst-TV-chat med 25.000 brukere
TV 2Telenor MobilNetComGSMinfo
Nummeret TV 2 har benyttet er 1999.
- Vi hadde en avtale med GSMinfo hvor vi leverte et bredt innhold på både nyttetjenester som nyheter, vær og sport, og underholdningstjenester som for eksempel vitser, forteller Borhaug.
- Dette holdt vi på med lenge. Vi har hatt en chat-tjeneste siden mai 1998, og denne er "still going strong".
Nå satses det på SMS i forhold til TV-programmer på TV 2. Ved årsskiftet åpnet Telenor og NetCom for kjøp av egne numre, og TV 2 kjøpte nummer 1984 i mars.
- Vi bruker det redaksjonelt i forhold til våre programmer. I "Sone 2" (ettermiddags-TV som sendes fra ca. kl. 16:00 til 17:30) for eksempel, er SMS en viktig del av programkonseptet, sier Borhaug.
- Det er viktig å ha en interaktivitet med seerne. Blant annet oppnås dette ved ulike avstemninger eller konkurranser. "Stem på banens beste", for eksempel.
Borhaug opplyser at TV 2 genererer rundt halvannen million meldinger i måneden (litt høyere tall om sommeren). - Dette inkluderer alle spektre, understreker han.
- Både chat, underholdningstjenester og redaksjonelle tjenester, og inkluderer også både inn- og ut-meldinger.
Snittprisen på TV 2s meldinger ligger litt lavere enn de rene underholdningstjenestene (ifølge Borhaug fordi TV 2 er kjemisk renset for xx-blondine-vitser til ti kroner stykket). Vanlig snittpris (som leverandørene sitter igjen med etter at teleoperatørene har fått sin del) er ca. tre kroner og femti øre, og TV 2s inntekter ligger i snitt på rundt én krone per melding.
Dermed tjener TV 2 halvannen million kroner i måneden på SMS-tjenestene sine.
- Det er en bra inntekt, innrømmer Borhaug. - Det er interessant med interaktivitet. SMS er en viktig del av TV 2s interaktivitetssatsing.
Scoringsvarsler fra sportsredaksjonen har blitt en slager hos TV 2. De ulike varslingstjenestene, eller såkalte push-tjenestene, står for rundt 30 prosent av omsetningen.