Bruken av "Opplysningen" og "Opplysninga" blir nå gjenstand for juridisk vurdering etter at Telenor påberoper seg varemerkebeskyttelse av uttrykket - også i kombinasjon med ulike tallrekker. Etter at det ble besluttet at også nummeropplysningstjenester skal konkurranseutsettes, har flere nye aktører forsøkt å ri på bølgen av Telenors mangeårige profilering av Opplysningen 180.
Easy Connect tapte i dag søksmålet som Telenor Teleservice AS reiste mot selskapet. Bakgrunnen for søksmålet er Easy Connects markedsføring (mellom annet denne radioreklamen: "Vi avbryter sendingen med en viktig opplysning. Fra i morgen kan du glemme å ringe 180, ny nummeropplysning er 1890. Opplysning 1890 - lett å huske, billig å bruke. Jeg repeterer: Opplysning 1890 - lett å huske, billig å bruke"), som Telenor mener er villedende.
Namsretten forbyr Easy Connect å markedsføre eller på annen måte bruke "Opplysninga" som varemerke for sin tjeneste, blant annet fordi den kan villede folk til å tro at Telenors gamle 180-tjeneste nå er erstattet av 1890, heter det i den syv sider lange domsslutningen.
Det tredje og siste punktet i slutningen sier at forbudet bortfaller dersom ikke Telenor Teleservice innen fire måneder har reist sak om økonomisk krav.