VG.no tror på millioninntekter fra rubrikksalg

VG Nett-sjef Torry Pedersen tror på syvsifret inntekt allerede i år gjennom rubrikksamarbeidet med TV2.no. - FINN velter ikke selv om vi blir en suksess, sier han.

I dag kom meldingen om at en ny Schibsted-allianse er etablert på rubrikkmarkedet: har fått med seg VG Nett på en satsing på rubrikkmarkedet i flere mediekanaler.

Les saken her:

Avtalen innebærer at VG.no skal fungere både som salgskanal og visningsplass for rubrikkannonser på "TV2torget" som allerede er godt etablert i markedet. Det er først og fremst tekst-TV som har sørget for at TV 2 Interaktiv omsetter for mellom 35 og 40 millioner kroner i året på elektronisk rubrikkannonsering.

Nå håper TV 2 at oppkjøpet av Nettavisen og samarbeidet med VG vil føre til en eksplosjon i rubrikkomsetningen gjennom økt Internett-eksponering.

- Med eksponering også på Nettavisen, Spray, TV2.no og TV 2s tekst-tv, får TV2torget større elektronisk distribusjon enn samtlige konkurrenter og blir et av landets aller største rubrikkmarkeder. Jeg tror det er en klar fordel at TV2torget har utgangspunkt i et nasjonalt rubrikkmarked, TV 2s tekst-TV, mens konkurrentenes satsinger i langt større grad er basert på annonser som sikter lokalt, sier TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum i en pressemelding.

- Vi ser at FINN gjør det veldig godt, sier VG.no-sjef Torry Pedersen til digi.no

- Internett vil absolutt være med å endre mediebildet drastisk på dette omådet. Hvis folk foretar rasjonelle valg mellom elektroniskmedier og papirprodukter vil de se at de får det billigere og bedre elektronisk, sier han og understreker at VG er med på å bygge en nasjonal rubrikkbase der dyrere gjenstander (som biler) og nisjeprodukter for spesielt interesserte kommer til å være hovedbestanddelene i annonsebasen.

Pedersen sier de gjør dette uten å spise av inntektene til morselskapet og papirproduktet.

- Vi har jo aldri hatt en rubrikksatsing i VG, så hver ny rubrikkannonsene solgt er pluss for oss. Det flyttes ikke noe penger fra papir til nett i denne satsingen, sier han.

Han forteller at VG bidrar med trafikken gjennom alle VG-leserne på nett og får en andel av hvert rubrikksalg som kommer gjennom tabloidavisen.

- Vi har hele tiden sagt at vi vektlegger selvgenererende inntektsstrømmer på VG.no. Jeg regner med at dette samarbeidet vil bringe oss en syvsifret inntekt allerede i år, hvis vi lykkes, sier han.

VG er altså bare en gratispassasjer i satsingen, det er TV 2 som har bygd markedet, administrerer tjenesten og sørger for at folk betaler. Alle annonsene og inntektene som ikke kommer inn via VG.no, beholder TV 2 og Nettavisen selv.

Men hvor fornøyd er egentlig Schibsted-søsteren Aftenposten, hovedeier i FINN.no og de andre regionalavisene med denne satsingen? Pedersen tar denne potensielle konflikten med stor ro.

- Jeg forholder meg til mitt styre og tror ikke FINN blir veltet av dette her. Det finnes vel omsetning for noen milliarder i året på dette området i Norge, så om vi tar endel av disse kronene, er det nok å ta av, tror internettsjefen i VG.

Til toppen