Vi bruker mer penger på mobil

Å bruke mobiltelefonen koster deg i gjennomsnitt 2.100 kroner i året. Prisen på mobilbruk i Norge øker, mens det blir billigere i andre land.

I Norge var det ved utgangen av første halvår 3,85 millioner mobilabonnementer. Det er en vekst på beskjedne 4,4 prosent fra forrige halvår. Likevel økte mobilselskapenes inntekter med hele 22 prosent.

Inntektsøkningen skyldes ikke at vi ringte mer, for trafikken i første halvår i år økte med bare 0,3 prosent, ifølge en fersk oversikt over telemarkedet fra Post- og teletilsynet (PT).

- De økte inntektene i mobilselskapene skyldes i hovedsak at prisene har økt, sier Haakon Christopher Sandven i PT til NTB.

I andre halvår i fjor hadde norske mobilabonnenter i gjennomsnitt telefonutgifter på 1.680 kroner. I løpet av første halvår i år har altså mobilutgiftene steget med 420 kroner, uten at vi har brukt mobiltelefonen noe mer.

Dermed er det klart at prisutviklingen i Norge går en helt annen vei enn i andre land. Fra februar til august falt Norge tre plasser på lista over privatpersoners årlige utgifter til mobiltelefoni i OECD-landene. I februar lå Norge på en god sjuende plass, mens vi i august har falt ned til en tiendeplass, så vidt bedre enn gjennomsnittet i OECD-landene.

- Å rykke ned tre plasser på seks måneder er ganske mye. Årsaken er at prisene har gått noe opp i Norge mens de har gått noe ned i utlandet, sier Sandven.

Ifølge PT sender nordmenn hver dag 6,7 millioner SMS-meldinger over mobilnettet. I gjennomsnitt sender hver mobilabonnent 1,75 SMS-meldinger hver dag. Det plasserer Norge blant verdens aller mest flittige SMS-brukere. Bare på Filippinene sender folk flere meldinger per abonnent enn i Norge.

SMS-bruken i Norge ligger langt over våre naboland, og nå ønsker svenskene å finne årsaken til den norske suksessen.

- Det svenskene vil finne er at vi i Norge har mange ulike SMS-tjenester å velge blant. Dessuten har mobiloperatørene gjort det enkelt for tilbyderne å komme med nye SMS-tilbud på markedet, forteller Sandven.

Mye tyder imidlertid på at SMS-bruken har nådd et metningspunkt. Økningen i SMS-meldinger i første halvår var på bare 4 prosent mens den så sent som i andre halvår i fjor lå på hele 39 prosent.

Til toppen