Vil dekke USA med annonse-betalt nett

Den svært ambisiøse planen til M2Z vekker sterke minner fra dotcom-årene, men selskapet har fått med seg kjendis-investorer.

Ambisjonene til M2Z er det ikke noe å si på, både når det gjelder omfang og forretningsmodell. Og det var nettopp ambisjonene og troen på gigantplanene, gjerne finansert på en uklar måte som kjennetegnet dotcom-årene.

M2Zs plan er å dekke hele USA med et trådløst datanett som gir en enkel form for bredbånd - 512 kbit/sekundet. Til dette trenger de en frekvens, men har kommet med et orginalt forslag til amerikanske FCC, tilvarende Post- og teletilsynet her i Norge. M2Z vil betale fem prosent av omsetningen som betaling for lisensen, skriver Cnet.

M2Z lover da å bygge et høyhastighetsnett som kunder må betale for - og et gratis nett. Dette nettet vil gi en gratis 512 kbits båndbredde mot at kundene godtar å se på reklame. Kundene vil dog måtte betale for modemet selv. 512 Kbit i sekundet er nok til enklere surfing og epost, men fildeling og mer aktiv internett-bruk vil gå veldig tregt.

Modellen minner om for eksempel selskapene som under dotcom-årene i USA som delte ut gratis PCer mot at kundene godtok å få vist annonser, men disse selskapene gikk fort konkurs.

Helt borte kan dog ikke M2Zs forretningsplan likevel være, for tre venture-selskaper har investert i selskapet. Et av dem er selve venture-kongen Kleiner Perkins Caufield & Byers som blant annet bidro med penger til å starte America Online, Amazon.com, Compaq Computer, Google, Juniper Networks, Netscape Communications, Symantec og VeriSign.

Med seg har også M2Z fått med seg de to store venture-selskapene Charles River Ventures og Redpoint Ventures.

M2Z forteller at selskapet har sikret seg 400 millioner dollar for å bygge nettet. Trolig skal selskapet bruke Wimax-teknologi i 2155-2175 Mhz-båndet de ber om å få bruke.

M2Z synes foreløpig ikke å ha satt opp noen nettside.

Til toppen