BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil diktere standarder for IP-telefoni

AT&T har fått globale aktører med på et utviklingsprogram for IP-telefoni, basert på selskapets proprietære spesifikasjoner.

22. sep. 2004 - 08:05

Den amerikanske teleoperatøren AT&T har arbeidet med IP-telefoni overfor store internasjonale selskaper siden 1997, og er den eneste operatøren med spesielle interoperabilitetsavtaler med ledende leverandører av sentralbord og koplingssentraler for IP-telefoni. Selskapet har utviklet en rekke proprietære spesifikasjoner for IP-telefoniutstyr med tanke på kompatibilitet og interoperabilitet, og søker å etablere disse som en de facto standard. Tanken er blant annet at med felles standarder for maskinvaren, vil utviklingen av nye tjenester skyte fart, med et forsprang for AT&Ts egne tjenester.

I går kunngjorde AT&T programmet «VoIP Innovation and Interoperability Program» (VoIP står for «voice over Internet protocol», eller tale over internettprotokollen) som knytter en rekke globale aktører til konsernets standardiseringsarbeidet. Programmet bygger på AT&Ts proprietære spesifikasjoner, og gir utvalgte leverandører anledning til å teste utstyr og programvare mot disse spesifikasjonene. Det omfatter alt fra elektroniske brikkesett, programvare og adaptere, til faste og trådløse bredbåndstelefoner, spillkonsoller, rutere og IP-telefonisentraler.

brikkenivå deltar Broadcom, Centillium Communications, Intel og Texas Instruments.

Partnerne innen forbrukerutstyr er D-Link, Linksys og Netgear.

Deltakerne innen infrastruktur for IP-telefoni er Alcatel, Avaya, Cisco, Nortel, Siemens og Sonus Networks.

Flere av disse har allerede et samarbeid med AT&T innen IP-telefoni, blant dem D-Link.

AT&Ts konkurrenter innen tjenester for IP-telefoni er utelukket fra samarbeidet, blant dem Verizon og Primus.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.