Vil ha et tydelig "ja" til reklame

Under slagordet "Welcome to the World of Samtykke-Marketing" skal reklamemann Jostein Borgmo lære reklamebransjen å be pent. For Borgmo og fremtidsrettede reklamefolk betyr ikke 4K "Kyss, klapp, kos og klem". Det betyr "Kaos, Klikking, Kynisme og Konkurranse".

digitodays trendseminar denne uken presenterte Borgmo sine visjoner om fremtidens markedsføring. At visjonene krasjer totalt med det Borgmo skrev i sin tidvise spalte i digitoday forleden, innrømmer han glatt.

Visjonen er "Samtykke Marketing", det at selgerne må be om lov før de leverer reklame til forbrukerne.

Les mer om hva Borgmo mente før:


  • Kan vi ikke være litt mer prinsipielle?

    Nå har han lest boken Permission Marketing av reklameguru Seth Godin, hvis revolusjonerende ideer om markedsføring også har fått omtale på våre sider.
Merkevarer på nett
digiTODAY/trends workshop fokuserte tirsdag 29.8 på temaet "Slik bygger du merkevarer i digitale kanaler ". Innledere var Steve Jørgensen, fra Orkla Foods, Tina Jørgensen fra Icon Medialab, Jostein Borgmo fra marchFirst og Dag Landfald, fra 24/7.

Les også:


Les mer om Seth Godin og "Permission Marketing":



Borgmo mener bransjen må våkne opp, og innse at digitaliseringen og konvergeringen av mediene, med Internett, interaktiv TV og diverse mobiltjenester gjør at landskapet for markedsførere er totalt forandret.

- Digital TV vil kjennetegnes av flere mønstre for forbrukeroppførsel: Publikum vil klikke seg vekk fra reklame hvis de kan, de vil være mer kyniske og det vil være større konkurranse om deres oppmerksomhet. Man forandre relasjonene til kunden, slik at de som vil ha reklame faktisk rekker opp hånden og ber om det, sa han til de fremmøtte.

Ifølge en undersøkelse fra analyseselskapet Jupiter Communications som Borgmo presenterte, er det kritisk at TV-industrien bruker Internett til å sementere relasjonene til kundene før digital-TV kommer.

- Reklamefolk er ikke vant til å lage nyttige ting, de vil lage reklamefilmer som avbryter seerne. Hvis du var på reklameseminar for ti år siden så var det slikt som Marlboro-mannen som ble fremholdt, men nå er landskapet forandret. Hvorfor skulle jeg gidde å klikke meg frem til Marlboro-mannen på Internett, spurte Borgmo.

Han viste også frem en statistikk som sier at mer enn halvparten av nettsurfere aldri besøker merkevaresteder på nettet. Blant annet hadde Coca Cola ikke mer enn 153 000 brukere i 1998.

- Forbrukerne på nettet vil ha informasjon i reklamen, ikke følelser. Og det liker ikke markedsførerne, for de vil ha emosjoner, ikke rasjonalitet, sa han.

For å underbygge påstanden viste han frem en undersøkelse hvor 71 prosent av de spurte sier de vil klikke på en banner-annonse hvis de får informasjon om det som skjuler seg under den, mens "kreative" bannere eller konkurranselovnader frister bare 33 prosent.

Det betyr ifølge Borgmo at den som ikke har noe å snakke åpent om, må gi bort noe.

- Reklamen må forandre seg fra "push" til "pull", den må bli rasjonell. Stikkordene er nytte og relevans, understreket han. Selskapene må lage linken først, og skape det emosjonelle innholdet etterpå, sa Borgmo, som mener det i fremtiden vil dreie seg om å skjule reklamen mest mulig.

Til toppen