Vil ikke selge seg ut av Lastminute.com

De fleste selskapene som stilte opp med penger da den nettbaserte reisetjenesten Lastminute.com ble etablert, kommer ikke til å selge seg ut av selskapet når lock-up avtalen går ut mandag. Det gjør ikke gründer Martha Lane Fox (bildet) heller.

At aksjonærene selger seg ut av et selskap med en gang de har sjansen, er et av marerittene for dotcom selskapene som har kommet seg på børs. Flere lugubre tilfeller av selskap som har mistet store deler av verdien har skremt gründere til å lage skilkkelige avtaler med investorene om å ikke selge aksjene på laaaaang tid.

Det britiske nettbaserte reiseselskapet Lastminute.com er intet unntak. Selskapet, som har hatt flere norske investorer med på eiersiden fra starten av, fryktet av aksjonærene ville selge ut, og inngikk dermed en såkalt lock-up avtale med de største. De fikk ikke selge før selskapet var godt plassert på børsen.

Denne avtalen går for de største investorene ut på mandag, noe som betyr at ventureselskapene som har støttet selskapet kan selge seg ut og ta en klekkelig gevinst. Et markant fall i aksjekursen - og selskapsverdien - ville bli uunngåelig.

Men nå har ledelsen i Lastminute bedt sine aksjonærer, blant annet Global Retail Group og venturselskapet Arts Alliance (med norske Thomas Høegh i spissen), om å unngå ukontrollert utsalg. Det melder Financial Times.
Brent Hoberman og Martha Lane Fox, to av gründerne i Lastminute, kontrollerer rundt 17 prosent av aksjene og har sagt at de ikke kommer til å selge seg ut, skriver Financial Times.


Også den store majoriteten av aksjonærene som har stått sentralt i kapitaliseringen av selskapet har sagt til Morgan Stanley Dean Witter (selskapets finansielle rådgivere) at de heller ikke kommer til å selge.

Til toppen