ARUBA

Vil selge deg nettverk omtrent slik du kjøper melk og brød

Aruba gjør datanettverk til en hyllevare kunden kan kjøpe på abonnement.

Kunden trenger ikke nødvendigvis en egen IT-avdeling med nettverkskompetanse, alt kan handles inn som en nøkkelferdig tjeneste fra nettskyen. Illustrasjonsfoto.
Kunden trenger ikke nødvendigvis en egen IT-avdeling med nettverkskompetanse, alt kan handles inn som en nøkkelferdig tjeneste fra nettskyen. Illustrasjonsfoto. Bilde: Colourbox
14. sep. 2016 - 11:51

Aruba, tidligere Aruba Networks, ble i fjor kjøpt opp av Hewlett-Packard for 3 milliarder dollar. I dag er de et heleid datterselskap av Hewlett Packard Enterprise (HPE).

Det som i praksis er blitt HPEs nettverksdivisjon lanserer nå en enklere tilnærming til kjøp av nettverk - som en skybasert tjeneste. I tillegg har de en rekke produktnyheter.

– Vi lanserer «network-as-a-service» som forretningsmodell. Det gjør det mulig å kjøpe kapasitet etter behov, forteller Arubas norgessjef Per Martin Botten.

Stadig flere virksomheter ser seg tjent med å kjøpe IT-ytelser som ferdige tjenester, fremfor at egen IT-avdeling skal måtte produsere dette, slik Botten ser det.

Du kan kjøpe nettverk slik du handler melk og brød

Det betyr en verden der kunden i mindre grad behøver å ha egen ekspertise på drift og installasjon av nettverk og aksesspunkter. 

Litt folkelig sagt skal de selge en form for "nettverk for dummies", selv om det ikke er begrepet Aruba benytter.

– Du kan tenke deg hvis du tar maskinvaren, tjenestene skal til for å installere og drifte nettverk og alt du egentlig har gjort før innen tradisjonell IT, men pakker det sammen og får en betalingsmodell med en månedspris per port, per bruker på trådløst nett eller hva det måtte være. Den åpenbare gevinsten er at kunder som ikke har IT som primært forretningsområde slipper å forholde seg til det, sier Botten.

Per Martin Botten leder Aruba Norge.
Per Martin Botten leder Aruba Norge.

IT-sjefens rolle endres i retning av å bli mer en meglertype eller innkjøper. Målet er da, ifølge Botten, å forsyne forretningen med raskest og rimeligst (total kostnad, vel å merke) IT-tjeneste for å underbygge virksomhetens behov.

– Vi opplever at forretningssiden hos kundene ber oss som aktør om å ta et større helhetsansvar i leveransen. Det akter vi å gjøre i skjønn harmoni med våre partnere, sier han.

Ny plattform

Hele produktporteføljen deres for nettverksinfrastruktur er oppgradert. Særlig blir egenskaper knyttet til mobilitet og bedre sikring av aksesspunkter i tingenes internett (IoT) fremhevet.

Aruba OS 8 er tilgjengelig og operativsystemet, som kjører på en virtuell maskin eller på en dedikert "server appliance", skal være en betydelig oppgradering.

– Vi lanserer en rekke funksjoner som gjør trådløst og kablet aksessnett sikrere, tilrettelagt for IoT, mer tilgjengelig og optimalisert for brukere i et moderne kontorlandskap, hevder Botten.

De lanserer også en «mobile first platform», som er et programvarelag over nevnte operativsystem. Produktet kommer med en rekke programmeringsgrensesnitt, som tredjeparts utviklere og partnere kan benytte for å utvikle nye tjenester og applikasjoner.

Aruba tar et stort skritt i retning av en tjenesteorientert leveransemodell.

– Mange av funksjonene som tidligere kun var tilgjengelig med lokal kontroller blir nå tilgjengelig med andre leveransemodeller, sier Botten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Betal etter behov

Norgessjefen sammenligner modellen med «delingsøkonomi»-aktører som Uber og Airbnb, men strekker det ikke lenger enn at du «kan betale for akkurat det du trenger, der og da».

På samme måte kan kunden velge å skalere opp ytelse og kapasitet etter behov.

Abonnement og det å leie fremfor å eie kan redusere kundens behov for dyre engangsinvesteringer. For enkelte er det hensiktsmessig eller avgjørende å flytte kostnadene vekk fra regnskapsposten Capex (kapitalinvesteringer) over på Opex eller operasjonelle kostnader, som en fast månedspris.

Aruba hevder dette åpner for raskere innovasjonstakt for bedrifter. De argumenterer for at infrastrukturen, som kan være «virtuell», dermed kan byttes ut eller oppgraderes raskere og i tråd med utvikling og behov.

En gjengs oppfatning er at en tradisjonell innkjøpt server har en levetid på cirka tre år før den bør byttes ut. Til sammenligning har nok nettverksinfrastruktur hatt en mye lengre utskiftningstakt. Ved å velge en tjenestemodell kan nettverket bli modernisert raskere, argumenterer Aruba. 

Økosystem og ny partner-modell

HPE Aruba lanserer en såkalt "mobil først"-plattform som de hevder gir raskere innovasjon ved hjelp av et økosystem av partnere.
HPE Aruba lanserer en såkalt "mobil først"-plattform som de hevder gir raskere innovasjon ved hjelp av et økosystem av partnere.

Aruba har en abonnementsbasert tjeneste i en offentlig nettsky, Aruba Central, som kan brukes for administrasjon av alt fra trådløse nett og aksesspunkter til kablet svitsjing og ruting.

Løsningen får nå mer funksjonalitet. I større grad enn tidligere skal partnere kunne bygge ut egne tjenester på toppen. I likhet med Mobile First-plattformen er dette ment å skape et økosystem som tredjepart og forhandlere kan benytte seg av.

Aruba har et knippe internasjonale giganter som partnere, deriblant Accenture og Deloitte. De skal også være dialog med flere norske partnere, men foreløpig uten å kunne navngi hvem disse er.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra