Vipps

Vipps snur om bruk av kundenes kjøpshistorikk

Vipps ba om samtykke fra to millioner brukere til å bruke kjøpshistorikk og kvitteringer til målrettet reklame, men snur etter kritikk fra Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet-direktør Inger Lise Blyverket er  fornøyd med at Vipps dropper planene.
Forbrukerrådet-direktør Inger Lise Blyverket er fornøyd med at Vipps dropper planene. Foto: Arash A. Nejad
11. apr. 2025 - 12:49

– Vi har fått tydelig tilbakemelding fra Forbrukerrådet om at samtykket vi ba om, kunne vært bedre forklart og tydeligere utformet, skriver Vipps i en pressemelding.

Det burde ha vært enklere å klikke nei, tydeligere hvilke data de bruker, og de kunne vært mer åpne om hva dataene skulle og ikke skulle brukes til, ifølge Vipps.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er glad for at Vipps har snudd i saken.

– Samtykket var både uklart og dyttet kundene til å si «ja» gjennom manipulerende designgrep, sier hun.

Forbrukerrådet varslet i mars Datatilsynet om det de mente var brudd på flere punkter i personopplysningsloven.

– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame. Vi vil råde Vipps til å konferere med Datatilsynet før de eventuelt går videre med disse planene, sier Blyverket.

Vipps har ikke gitt opp planene.

– Vi kommer nok til å spørre igjen en gang i fremtiden. Men ikke før vi er helt sikre på at valget er 100 prosent tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja, skriver selskapet.

Over 61 millioner svindelforsøk via kaprede telefonnumre er blokkert siden ekspertgruppen for digital svindel etablerte et såkalt «digitalt skjold». Nå intensiveres arbeidet mot svindelforsøk via epost og nettbaserte meldingstjenester.
Les også:

Samarbeid har blokkert 61 millioner svindelanrop

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.