BEDRIFTSTEKNOLOGI

Virtuell virkelighet for alle

Razer vil revolusjonere utviklingen.

Brillene er ikke de mest avanserte i verden, men skal kunne «hackes» av alle som vil.
Brillene er ikke de mest avanserte i verden, men skal kunne «hackes» av alle som vil. Bilde: Razer/OSVR
7. jan. 2015 - 11:01

Selskapet Razer er kjent for spillfokuserte bærbare datamaskiner, tilbehør og annet relatert utstyr, og de er også kjent for å ta sjanser med nye teknologier og temmelig eksperimentelle produkter.

Det er kanskje derfor ikke så overraskende at Razer nå kaster seg over virtuell virkelighet, men deres bidrag er ikke å bare lansere nok et VR-headsett. Det er mer ambisiøst enn som så: Razer håper «å gjøre for VR det som Android gjorde for smartmobilen», ifølge selskapets Min-Liang Tan (via Engadget).

Prosjektet heter OSVR, og står altså for Open Source Virtual Reality.

Det er snakk om et headsett, ja, men i motsetning til andre produsenter av slike, gjør Razer alle detaljer tilgjengelige for utviklere. Dermed kan hvem som helst bruke ideene til Razer og gjøre dem bedre. All informasjon om komponenter og utviklingsprosessen for headsettet er tilgjengelig, og Razer vil at utviklere vil kunne designe bedre skjermer, bedre linser, bedre øyesporing, kameraer eller hva det måtte være. Det eksisterende headsettet skal være et utgangspunkt for noe enda bedre, der alle kan bidra. Razer håper at de kan sette i gang et helt miljø som driver med VR-utvikling, i motsetning til dagens situasjon der noen få selskaper fortsetter å lansere utviklingssett som aldri kommer ordentlig på markedet.

Programvaren støtter også flere plattformer og standarder. <i>Bilde: Razer/OSVR</i>
Programvaren støtter også flere plattformer og standarder. Bilde: Razer/OSVR

Programvare er også et viktig element, og Razer vil at deres utviklingssett skal fungere som et standarisert verktøy som støtter alle aktørene i bransjen. Det er lagt inn støtte for spillmotoren Unity (Unreal Engine 4 vil også støttes snart), for bevegelsesstyring via Leapmotion eller Sixense, og selv Oculus Rift skal fungere med programvaren.

Utviklingspakken er gratis og kan testes nå, med full utrulling litt senere i år.

Brillene har ikke de råeste spesifikasjonene, med litt dårligere skjerm enn konkurrenter og ganske grunnleggende utforming, men poenget er tross alt at tredjepartsutviklere skal kunne bygge videre på det som finnes fra før.

De skal heller ikke koste allverden: Den norske prisen oppgis til å være 1729 kroner, og brillene vil slippes i juni.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.