Mange av de norske brukerne av Google+ vil overhodet ikke være med på at Google+ er en spøkelsesby. Her en oppfordring til journalister (og sikkert også andre) i den nyopprettede gruppen Google+ Norge. (Bilde: Google+ Norge-gruppen)

Vokser med samme takt som Facebook

«Spøkelsesbyen» Google+ har nå 135 millioner aktive brukere.

Mange har for lengst avskrevet den sosiale nettverkstjenesten til Google, Google+, som et sted hvor mange har konto, men hvor det ikke skjer noen ting. Men dette inntrykket stammer nok mer fra en forventning om at Google+ skal være en ny Facebook enn at det er mangel på aktivitet i Google+, som tross alt ikke ble offisielt lansert før i fjor høst.

Google+ er ikke stedet man nødvendigvis finner igjen vennene sine fra Facebook – i alle fall ikke foreløpig. I stedet er det et sted hvor man blant kan finne personer som man kanskje ikke kjenner fra før, men som man deler interesser med. Dessuten er det tjenesten som vever sammen stadig flere av Googles øvrige produkter, inkludert YouTube, Play og Gmail.

Finn fellesskap

I går kunngjorde Google at Google+ nå har fått «Communities», eller «Grupper» på norsk. Dette kommer i tillegg til kretsene og sidene. Det er forskjellige formål ved de tre måtene å samle brukere på, men funksjonaliteten er også overlappende.

Mens Google+-sidene primært handler om at bedrifter, produkter, arrangementer og annet skal kunne ha en profil i Google+ og komme med sine budskap, som andre brukere kan svare på, vil gruppene eller fellesskapene i langt større grad handle om kommunikasjon som er initiert av hvilket som helst av medlemmene.

Alle Google+-brukere kan opprette en ny gruppe. Hva gruppen skal dreie seg om, er opptil den enkelte. Allerede er det opprettet grupper for temaer eller interesser som skrekkfilmer, Star Wars, bryllup, Linux, klassisk musikk, Call of Duty og mye mer. Ikke overraskende er en fotogruppe den største, med mer enn 7900 medlemmer i skrivende stund. En egen, generell gruppe for norske Google+-brukere har også blitt opprettet.

Ved opprettelsen av gruppene, kan man velge mellom private og offentlige grupper. De private gruppene kan være skjulte eller tilgjengelige for søk, men felles for dem er at de kun er åpne for inviterte medlemmer. De offentlige gruppene kan leses av alle, men ved opprettelsen av gruppen kan man velge om alle kan melde seg inn, eller om hvert enkelt medlem først må godkjennes av en moderator.

På mange måter framstår Google+-gruppene som en etterfølger til aldrende Google Groups, men Google har kunngjort at også den gamle tjenesten vil beholdes.

Det har stadig vært et tilbakevendende spørsmål hvor mange brukere Google+ faktisk har. Eksterne analytikere har kommet med tall basert på offentlige meldinger i strømmen, men Google har gjentatte ganger sagt at disse tallene ikke stemmer, blant annet fordi mange brukere aldri skriver noe som de deler med alle. I stedet skriver de ting som de bare deler med sine lukkede kretser.

Tall

I gårsdagens kunngjøring kommer Googles Vic Gundotra med en del nye tall.

Google anser Google+ som en oppgradering av vanlige brukerkontoer. Gundotra skriver at mer enn en halv milliard Google-brukere har oppgradert til Google+. 235 millioner av disse er aktive på tvers av Googles ulike tjenester, inkludert klikking på +1-knapper i Google Play eller gjennom bruk av videokonferansefunksjonen Hangout i Gmail. 135 millioner brukere er aktive i strømmen. Dette er månedstall og inkluderer bare de av brukerne som besøker selve strømmen, enten på websiden eller i mobilapplikasjonen.

Dermed har antallet brukere som er aktive i selve Google+ vokst med 35 millioner siden midten av september. Wired skriver at Google+ nå har samme vekst i antallet aktive brukere som det Facebook hadde etter at tjenesten hadde passert 100 millioner aktive brukere. Mellom august 2008 og april 2009 vokste Facebook med i gjennomsnitt 14,3 millioner brukere i måneden.

Google+-sjef Bradley Horowitz ble i forrige uke intervjuet av Business Insider. Han fortalte der mer om hva Google+ egentlig er. Han kommer også med ganske skarp kritikk mot Facebooks bruk av annonser i strømmen. I stedet ønsker Google å presentere anbefalinger fra brukerens kontakter, dersom brukeren faktisk er på jakt etter for eksempel en ny mikrobølgeovn. Intervjuet kan sees i videoen nedenfor.

    Les også:

Til toppen