JUSS OG SAMFUNN

Voksne dansker chatter mest

Portalen Jubii er den mest besøkte danske nettsiden, og voksne dansker er storforbrukere av chatrooms. Dette er to av konklusjonene analysebyrået MMXI Europe trekker etter at første nettmåling er gjennomført.

Therese Werenskiold
22. nov. 2000 - 12:04

Nå lanserer analysebyrået MMXI Europe for første gang danske tall for internettbruk og andre digitale applikasjoner.

Tall fra oktober viser at nesten to millioner dansker bruker Internett og digitale medier privat. Dette tilsvarer 38,2 prosent av alle dansker over to år. Danske menn er i gjennomsnitt innom Internett langt flere dager enn kvinner.

Undersøkelsen viser også at Jubii er den mest besøkte nettsiden i Danmark. Bare i oktober hadde portalen 1,2 millioner unike brukere. Over 60 prosent av de danske nettbrukerne besøkte Jubii i oktober.

Danske SOL er nede på en åttende plass, og følger dermed ikke sin norske søsterportals eksempel som ubestridt ener.

MMXI Europe har også kommet frem til at totalt 470.000 personer (23,7 prosent) bruker digitale applikasjoner. 295.000 av dem bruker ICQ, noe som gjør den til den mest brukte chat-applikasjonen i Danmark etterfulgt av MSN Messenger som brukes av 204.000 dansker.

Både ICQ og MSN Messenger er Internett-applikasjoner hvor to eller flere personer kan kommunisere med hverandre online. Majoriteten av brukerne (128.000) er personer mellom 35 og 49 år. 80.000 av disse er menn.

De ti mest populære nettstedene i Danmark i oktober 2000:
1. Jubii.dk (1.205.000 unike besøkende)

2. MSN.com (984.000)

3. Microsoft.com (915.000)

4. Teledanmark.dk (821.000)

5. Yahoo.com (729.000)

6. Opasia.dk (618.000)

7. Krak.dk (561.000)

8. SOL.dk (546.000)

9. Get2net.dk (513.000)

10. TV2.dk (509.000)

Morten Lambæk Jensen fra MMXI i Danmark, mener at målingene av ICQ og MSN Messenger viser hvor viktig det er å underbygge antagelser med faktiske tall.

­ Det er lett å tro at det først og fremst er den yngre del av Danmarks befolkning som er i Messengers målgruppe. Men vår undersøkelse viser det motsatte. Størstedelen av brukerne er faktisk voksne personer mellom 35 og 49 år, sier han i en pressemelding.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.