Yahoo! galopperer inn i Norge

Yahoo! oppretter eget salgskontor i Oslo med en eks-SOL-selger i førersetet. Søkeselskapet vil satse sterkere, blant annet gjennom en avtale med HjemmeNett, og tar opp kampen med Kvasir som til nå har hatt solid grep om markedet for nettkatalogisering

At Yahoo! satser sterkere i Skandinavia, bekreftes av Jeffrey Westman, som er daglig leder for Yahoo! i Skandinavia med base i Sverige. Det er ansatt annonseselgere i hvert av de skandinaviske landene, og avtalen med et selskap som solgte annonser, er sagt opp.

- Vi har sagt opp avtalen med Real Media som solgte annonser for Yahoo! i Skandinavia i oppstartperioden. Men det var ikke meningen at de skulle fortsette utover første kvartal i år. Så alt går som planlagt. Det er nå ansatt et selger-team med én selger i hvert av de skandinaviske land. I Norge har Bjørn Erik Glenne sin første dag som selger i dag, forteller Westman.

Glenne er hentet fra Scandinavia Online (SOL), og Westman forteller at man leter etter et egnet lokale i Oslo.

Westman bekrefter også at man har en distribusjonsavtale med HjemmeNett hvor man henviser til hverandre.

- Annonsesalget i Norge har gått langsomt. Real Media hadde vanskeligheter med å selge annonser fordi de ikke hadde noen representanter i Norge. Men likevel har omsetningen vært i tråd med budsjettet, forteller Westman.

Etter det digi.no forstår har ikke minst internasjonale avtaler medført at Yahoo! holder budsjettene.

Westman innrømmer at trafikken blant nettbrukerne har vært lavere i Norge enn i Sverige og Danmark.

- I Danmark har markedet eksplodert. Det er nok mye på grunn av at Kvasir ikke har vært etablert der særlig lenge. I Norge, derimot, står Kvasir sterkt. Kvasir har mye trafikk, så vi må overbevise det norske markedet om at Yahoo! på norsk er bra. Mange nordmenn bruker Yahoo.com, snart kommer knapper her hvor man finner peker til samme kategorier i det landet brukeren sitter, sier Westman.

- Vi er kvalitetsmessig bedre enn Kvasir, som bruker store maskiner der vi gjør ting manuelt. Vi har dybde der Kvasir har bredde, sier Westman som blant annet satser på strategiske samarbeidspartnere. En av dem er HjemmeNett:.

- Vi har et nært og integrert samarbeide med Yahoo!. På våre tematiske oversikter, som for eksempel barn, har vi en verktøylinje som peker direkte til Yahoos oversikt på samme tema. Tidligere hadde vi eksterne linker der, men nå er det kun Yahoo. Vi viser til hverandres sider, sier HjemmeNetts Toralf Ekelund til digi.no.

I november i fjor varslet Ekelund en sterk satsing på en egen søketjeneste på forbruketjenesten sin. Nå ser det ut til at de foreløpig ikke bygger sin egen merkevare, men at man altså forsøker å dra nytte av en av webens mest kjente globale merkevarer.

På Yahoos norske temasider viser man til tilsvarende temasider hos HjemmeNett.

- HjemmeNett er saksbasert mens Yahoo er URL-basert, så vi supplerer hverandre, sier Ekelund. Han vil ikke gå inn på detaljer i avtalen mellom HjemmeNett og Yahoo, men bekrefter at det er en avtale som utveksler tjenester.

Søketjenesten Kvasir er åpen for en diskusjon, men kaller utspillet fra Yahoo for ullen kritikk uten håndfaste bevis

- Det er nesten umulig å kommentere slike påstander når Yahoo ikke publiserer verken tall på trafikk eller på hvor mange nettsteder de har indeksert i sin base. Hos oss er et nettsted enten anmeldt av redaksjonen eller robotindeksert. I en sammenligning mellom Yahoo og Kvasir er det viktig å få vite om Yahoo lager flere norskspråklige guider for eksempel, og etter det jeg har sett, harde ikke gjort det. De går ikke i dybden, sier Stein Georg Lillemoen som er avdelingsleder for Kvasir.

Kvasir har antall oppføringer i søkebasen stående på forsiden. Trafikken på Kvasir ligger på rundt 1,7 millioner sideoppslag ukentlig.

- Hvis de mener de gir en dypere base enn oss, må de enten ha flere eller bedre oppføringer enn oss. De gangene jeg har sammenlignet søk på Kvasir og Yahoo! Norge har jeg fått signifikant færre nettstedet på Yahoo! enn på Kvasir, så det er litt rart at de prøver å ta oss på det. Jeg vet heller ikke hvordan de skal være bedre enn oss. Prøv for eksempel å søke på "Hamsun" og sammenligne resultatet, sier Lillemoen.

- Hvordan vil dere møte konkurransen fra Yahoo?

- Vi vil fortsette den strategi vi har hatt det siste halve året. Yahoo i Norge har slått dårligere an enn tjenesten i de andre landene, så vi har et solid feste i Norge. Vi holder høy kvalitet med mange redaksjonelle produkter. Vi har også meg bekjent flere årsverk enn Yahoo. Vi har åtte, mens Yahoo har langt færre. Kvasir har også redaksjonelle guider som er populære, sier Lillemoen

Han kommer med en kraftig oppfordring til Yahoo! Norge:

- De burde være sporty nok og publisere trafikktall og hvor mange nettsteder de har i sin base. Det ville vært morsomt å vite hvor mange anmeldte nettsteder Yahoo! har. Det er vår redaksjonelle styrke. Der er vi best, det tror jeg inntil det motsatte er bevist, sier Lillemoen, som håper konkurrenten kommer mer på banen for å føre en saklig diskusjon.

Til toppen