Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
15:10:00

Nyhetsstudio

SisteMest lest
06:30 - NTB

3 av 4 netthandler fra utlandet – over halvparten har hatt problemer

75 prosent sier de handler varer fra utenlandske nettbutikker. En av tre sier de vil gjøre det mer i tiden framover, selv om mange har hatt problemer.

Tallene er hentet fra en ny nordisk forbrukerundersøkelse fra Virke og deres søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark og Finland.

Av de nordiske landene er det Norge som har høyest andel forbrukere som sier de har handlet fra utenlandske nettmarkedsplasser som Temu, Shein og Amazon. Halvparten svarer at de gjør det minst en gang per kvartal.

Av de som netthandler fra utlandet, svarer 63 prosent at de har opplevd problemer med produktene eller selve handelen.

Dårlig kvalitet på produkter topper listen over problemer folk har hatt. I tillegg opplever en av fem at de ikke fikk det de hadde bestilt.

Mange har også opplevd å få tilsendt feil størrelse, feil produkt eller varer som virket utrygge å bruke.

Drevet av lave priser

Undersøkelsen er gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland av HUI Research, med et landsrepresentativt utvalg på rundt 1000 personer fra hvert land.

Tross en del negative erfaringer og ganske mye bekymringer for framtidige kjøp, svarer en tredel av nettshopperne at de kommer til å handle mer fra utlandet de neste tre månedene.

Hele 76 prosent sier lave priser er grunnen til å handle fra utlandet på nett, mens 59 prosent sier at det brede utvalget produkter er årsaken. 34 prosent legger også vekt på at det er et enkelt alternativ.

Det er mest populært med klær og sko, som 59 prosent nordiske forbrukere har kjøpt i slike nettbutikker i løpet av det siste halvåret. I tillegg har 35 prosent kjøpt elektronikk, 16 prosent har kjøpt kosmetikk og 10 prosent har kjøpt leker eller barneprodukter.

Mange blir lurt

Undersøkelsen viser videre at mange ikke kjenner reglene. Bare 7 prosent av nordmennene er klar over at de selv er regnet som importør, og da ansvarlig for at produkter er i samsvar med europeiske regler, om de kjøper varer utenfra Europa.

36 prosent innrømmer at de ikke vet hvem som har ansvaret, mens resten tror det er myndigheter eller selger.

En av fem opplyser at de har opplevd å bli lurt eller svindlet til å kjøpe noe fra et nettsted som ga seg ut for å være selger av kjente merkevarer.

Dette stemmer med tall fra NorSIS, som viser at så mange som 1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nettet.

Smart netthandel

Sikkerhetsspesialist i Frende Forsikring, Torgeir Pettersen, har i en pressemelding før jul tre råd for hvordan du kan sikre deg mot å bli lurt av fristende tilbud:

* Er tilbudet reelt?

– Jeg ville aldri klikket på en lenke i en epost eller SMS, for eksempel. Gå heller inn på nettbutikken fra deres offisielle nettside og sjekk at de samme tilbudene ligger der. Gjør de ikke det, så styr unna, sier han.

* Er butikken ekte?

– Det enkleste da er å sjekke at nettadressen stemmer. Slutter den for eksempel med .shop, .store, .top eller .online? Slike bør du styre unna.

Manglende kontaktinfo på nettsider er et annet rødt flagg.

– Du kan også gjerne google nettsiden du vurderer. Du får kjapt beskjed hvis det er noe muffens her fra folk som har gått i fella før deg, sier han.

* Bruk sikrende betalingsmetode

– Kredittkort, PayPal eller Apple Pay gir deg ekstra trygghet. Bruk heller disse enn å betale med bankkortet ditt, sier Pettersen.

Handler tross usikkerhet

Frende og Norstat har selv gjennomført en undersøkelse med 1005 respondenter om netthandel. Den viser at det bare er 23 prosent i Norge som handler alt til jul i fysisk butikk. Resten handler på nett i større eller mindre grad.

– Det er utrolig enkelt å handle på nett og julegavehandelen kan, med litt planlegging, være gjort på en kveld, sier Pettersen.

Blant de spurte var det bare et mindretall som trodde at de kunne klart å avsløre en falsk nettbutikk.

– Mange har innsett at de kan få problemer med å vite hvilke butikker som er falske, men det virker ikke å stoppe handlegleden på nett, sier Pettersen.

Lurt med skepsis

I forrige uke publiserte Forbrukerrådet en produkttest som viste at 2 av 3 produkter fra Temu og Shein ikke oppfylte europeiske sikkerhetskrav – og oppfordret til å ta julehandelen andre steder. Utrygge produkter er en av de største bekymringene hos handleglade nordmenn.

– Slik situasjonen er i dag, er risikoen for både skuffelser og utrygge varer altfor høy. Denne risikoen er det viktig at folk er klar over, ikke minst nå i julehandelen, sier fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle, i en epost til NTB.

I den nordiske undersøkelsen mener over halvparten at utenlandske nettmarkedsplasser ikke holder mål når det gjelder verken forbrukerbeskyttelse, produktsikkerhet, arbeiderrettigheter eller miljøaspekter.

– Forbrukerne gjør lurt i å være skeptiske, sier Rutle.

Når forbrukerne likevel velger å handle på nett, anbefaler Forbrukerrådet en titt på deres nettside med tips om netthandel. Framover håper hun at en strengere regulering kan gjøre all netthandel tryggere.

– Når så mange opplever problemer, er det et tydelig tegn på at dagens regulering ikke fungerer. Vi mener myndighetene må på banen med strengere regulering og mer effektiv håndheving, både av produktsikkerheten, og av hvordan disse markedsplassene markedsfører og selger varer, sier Rutle.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS