01. feb. 2024, 11:09 - NTB
Spionprogramvare brukt mot journalister og aktivister i stort omfang i Jordan
Hackere har brukt den beryktede programvaren Pegasus i minst 35 tilfeller i Jordan, viser en ny rapport fra organisasjonen Access Now.
Journalister, aktivister, advokater og minst en politiker er blitt offer for hacking av sine telefoner.
Rapporten anklager ikke jordanske myndigheter for å bruke spionprogramvaren, men bemerker at bruken kom idet menneskerettighetssituasjonen i landet ble forverret.
Pegasus ble utviklet av israelske NSO Group, og ble verdenskjent i 2021 da det kom fram at myndigheter i en rekke land spionerer på opposisjonelle med programvaren. Blant annet kan man ta kontroll over mikrofonen og kameraet på telefonen, og få tilgang til dokumenter.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen