Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
02:54:27

Nyhetsstudio

SisteMest lest
05. mars 2024, 07:25 - Redaksjonen

Hevder utbyggere bruker bredbåndsstøtte som rentefritt lån

Torsås kommune er svært misfornøyd over å bare ha fått 2,9 av de 75,3 millionene de har søkt om for å få bygge ut bredbånd til samtlige husstander i kommunen, melder Telekomnyheterna.

Samtidig har fiberutbyggeren Open Infra fått 22,4 millioner for å bygge ut fiber i kommunen, men bare til husstander i kommunens mest tettbygde strøk. Ifølge kommunen har selskapet enda ikke satt i gang noe fiberprosjekt i kommunen.

- Det er helt absurd at selskapene får penger på forhånd, uten at de behøver å gjøre noe som helst. Joda, de skal betale tilbake støtten hvis de ikke starter utbygging innen tre år, men i mellomtiden har de hatt pengene som et slags rentefritt lån. Vi, derimot, straffes fordi vi velger å bygge ut til alle innbyggerne under ett, sier Torsås kommunalråd Henrik Nilsson Bokor.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS