Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
03:37:46

Nyhetsstudio

SisteMest lest
24. des. 2024, 02:56 - NTB

Fall i kortbruken under julehandelen

Kortbruken i butikkene viser at det er mindre fart i julehandelen i år. Hittil i desember har nordmenn brukt kortet for nesten 3 milliarder kroner mindre enn i fjor.

Fra 1. desember til og med 22. desember i år sank kortbruken med 6,5 prosent, sammenlignet med de samme dagene i fjor. Det viser tall fra betalingssystemet Bankaxept, skriver Aftenposten.

Hittil i desember er det handlet for 40,4 milliarder kroner med kort i butikkene. Den samme perioden i fjor var handelen på 43,2 milliarder kroner.

Bankaxept dekker kortbruken i butikkene, tæpping, samt digitale betalinger i Vipps, Apple Pay og Trumf Pay. Netthandel er derimot ikke inkludert.

– Økt netthandel, og at enda mer av handelen er flyttet til tilbudsperioden i og rundt Black Week i november, kan ha påvirket kortbetalingene i desember, sier Kjetil Bøe, leder for Bankaxept.

I årets julehandel er det 20. desember som skiller seg ut som den største handledagen. Da var kortbruken i butikkene 2,99 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS