Danmark lanserer ny nødnummer-løsning etter massivt teleutfall
28. november i fjor førte en feil hos teleoperatøren TDC Net til at rundt tre millioner dansker plutselig ikke kunne ringe eller bruke data.
Utfallet varte i flere timer og var også av en slik art at det førte til til at de tre tiltakene som skal sikre at danskene kan ringe nødetatenes felles nødnummer 112, ikke ble aktivert. Dermed kunne mange dansker ikke ringe nødnummeret for å tilkalle hjelp fra ambulanse, brannvesen eller politi.
Nå har de tre landsdekkende teleoperatørene i Danmark blitt enige om å iverksette en fjerde løsning som skal sørge for at noe lignende ikke skjer igjen, skriver den danske bransjeorganisasjonen, Teleindustrien.
Løsningen kan virke merkelig. Den går nemlig ut på at teleoperatørene får mulighet til å blokkere alle 112-anrop i nettverket sitt.
Men en av grunnene til at 112-nummeret ble utilgjengelig under utfallet i november, var nemlig at utfallet ikke var totalt. Dermed ble ikke roaming-løsningen som skal sørge for at 112-samtaler blir rutet til andre operatørers nettverk, aktivert.
Når operatørene fra første august får mulighet til å blokkere 112-anrop, sikrer man at denne roaming-funksjonen aktiveres automatisk.