Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossAttack-konferansen27. nov

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossAttack-konferansen27. nov
Abonner
20:04:27

Nyhetsstudio

SisteMest lest
13:25 - NTB, Redaksjonen

«Detektiven» fra Louvre-ranet står fram

Bildene av en velkledd mann med hatt i Louvre timer etter det spektakulære ranet av kronjuveler fra museet fascinerte verden. Nå står «detektiven» fram.

15 år gamle Pedro Elias Garzon Delvaux ville ikke umiddelbart stå fram da han innså at bildet hadde gått verden rundt. Tvert imot. Istedenfor valgte den ivrige Sherlock Holmes- og Hercule Poiriot-entusiasten å spille på verdens nysgjerrighet.

Delvaux bor 30 kilometer utenfor Paris i forstaden Rambouillet, med foreldre og bestefar. Han fikk med seg at hans uvanlige valg av antrekk hadde skapt mange teorier: At han var detektiv, at han var medvirkende til ranet, eller at bildet rett og slett var generert av kunstig intelligens.

– Jeg ville ikke umiddelbart si det var meg. Med dette bildet er det mystikk i bildet, så da må man få det til å vare, sier han til nyhetsbyrået AP.

Hyllest til motstandshelt

Nyhetsbyrået er de første som har fått intervju med tenåringen, og han går kledd på samme måte: I fedorahatt, med vest fra Yves Saint Laurent som han har lånt fra faren, jakke hans mor har valgt, slips, bukse fra Tommy Hilfiger, og restaurert russisk klokka. Hatten er en hyllest til den franske motstandshelten Jean Moulin.

Pedro Elias Garzon Delvaux viser seg å være en kvikk tenåring som finner det festlig at han snublet inn i en verdensnyhet.

Bildet som gjorde ham verdensberømt, skulle egentlig dokumentere et åsted. Tre politimenn lener seg mot en sølvbil som sperrer inngangen til Louvre, bare noen timer etter det spektakulære tyveriet av franske kronjuveler midt på lyse dagen. Til høyre går en ensom figur i tredelt drakt – et lite glimt film noir midt oppi en moderne kriminalsak.

– Kledd som om det skulle vært 40-tallet

Internettet hoppet forståelig nok rett på. «Fedora Man», eller «detektiven», som han ble kalt ble tildelt en rolle som en gammeldags detektiv, en innsidemedhjelper for ranerne, en Netflix-pitch – eller som en fantasifigur. Mange var overbevist om at han var KI-generert. 15-åringen selv forstår hvorfor.

– I bildet er jeg kledd som om det skulle vært 1940-tallet, og det er 2025.

Til og med slektninger og venner nølte med å tro på bildet før de så moren hans i bakgrunnen. Først da var de sikre på at nettets yndlingsdetektiv var en ekte gutt.

– Visste ikke at det hadde vært ran

Historien er i realiteten ganske enkel: Pedro hadde reist med mor og bestefar for å besøke Louvre.

– Vi ville til Louvre, men så var det plutselig stengt. Vi visste ikke at det hadde vært ran.

De spurte politiet hvorfor portene var stengt. Sekunder etterpå tok AP-fotografen Thibault Camus bildet av sikkerhetsoppbudet, der Pedro tilfeldigvis var med.

– Jeg visste ikke. Jeg var bare på vei forbi, sier han.

Forbauset

Fire dager senere fikk han melding fra en bekjent, med spørsmål om det var ham.

– Hun fortalte meg at det var fem millioner visninger. Jeg ble overrasket, sier Pedro.

Moren ringte ham for å si at han var i New York Times. «Det skjer ikke hver dag,» kommenterer han. Deretter begynte meldinger, bilder og telefoner å komme fra alle hold: Søskenbarn i Colombia, venner i Østerrike, familievenner, klassekamerater.

– Folk sa at jeg var blitt stjerne. Jeg ble forbauset over at ett bilde kan gjøre at du går viralt på noen dager.

Går på skolen i dress

Den usedvanlige bekledningen er noe han begynte å gå i for mindre enn et år siden, inspirert av moderne historie, svart-hvittbilder av politikere, og gamle detektivfilmer. Pedro sier han liker å kle seg elegant, og går på skolen slik. I et hav av hettegensere og joggebukser dukker han opp i dress. Stilen sprer seg på skolen, en venn dukket opp denne uka med slips, sier Pedro. Samtidig er hatten reservert for helger, høytider – og museumsbesøk.

Han forstår også hvordan folk projiserte en hel karakter over ham. Ranet er helt utenom det vanlige, så det krever en detektiv helt utenom det vanlige. Han peker på Poirot og liker ideen om at en uvanlig forbrytelse krever noe mer enn en vanlig politietterforsker.

Moren Felicite Garzon Delvaux vokste opp i et museumspalass fra 1700-tallet, som datter av en kurator og en kunstner. Hun tar med sønnen på utstillinger regelmessig.

– Kunst og museer er levende rom. Livet uten kunst er ikke et liv, sier hun.

Lot myten «puste»

For Pedro er kunst og bildespråk en del av hverdagen. Da millioner skapte historier rundt et enkelt bilde av ham i hatt ved siden av politiet i Louvre kjente han umiddelbart igjen kraften som ligger i fotografiet. Derfor lot han myten få «puste» før han sto fram.

Først var han helt stille i noen dager. Deretter byttet Pedro Instagramkontoen sin fra privat til offentlig.

– Folk måtte jo finne ut hvem jeg er. Så begynte journalistene å komme. Jeg fortalte hvor gammel jeg er, og de ble tatt på senga.

Ett bilde gjorde ham til symbol

Fremtiden tar han med knusende ro. Han sier han venter på at folk skal kontakte ham om filmopptredener, for det hadde vært veldig morsomt.

I en historie om tyveri og sikkerhetsbrister er «detektiven» på mange måter en mykere motpol: En tenåring som mener kunst, stil og et godt mysterium hører med i hverdagen. Ett bilde gjorde ham til et symbol. Møtet med ham bekrefter at han er ekte og ikke KI-generert slik mange spekulerte i.

– Jeg er stjerne. Jeg skal fortsatt kle meg sånn. Det er stilen min.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS