Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
08:15:20Nyhetsstudio
SisteMest lest
14. nov. 2024, 06:00NTB

Forbrukerrådet vil ansvarliggjøre selskap som utnytter barn og unge på nettet

Forbrukerrådet er bekymret for at barn og unge utsettes for press og avhengighetsskapende innhold på nett. De vil sette flere grenser for teknologiselskapene.

Forbrukerrådet har lansert rapporten «Kommersiell utnytting av barn og unge på nett», hvor de setter søkelyset på risikoene barn utsettes for på nett og i sosiale medier.

– Det er på høy tid at vi ansvarliggjør selskapene og får på plass gode og trygge tjenester for barn og unge. Vi kan ikke leve med forretningsmodeller som baserer seg på massiv overvåking, evigvarende scrolling og destruktivt innhold, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Hun mener de unge har blitt overlatt til seg selv på nett i altfor lang tid.

– Historien har vist oss at selskapene ikke endrer seg av seg selv, og at det er nødvendig med tøff håndheving og sanksjoner som svir, sier Blyverket.

De kommer med en rekke forslag til tiltak som kan motvirke de største skadevirkningene, blant en oppdatering av dagens forbrukerlovverk der det nåværende regelverket ikke er strengt nok. De vil også tvinge selskapene til å fjerne de avhengighetsskapende mekanismene og stanse ulovlig markedsføringspraksis.

Forbrukerrådet etterlyser samtidig en tydelig veiledning for foreldre og barn, blant annet når det kommer til aldersgrenser for sosiale medier.

– Vi har i dag regelverk som beskytter barn. Dette er i midlertidig lite verdt hvis det ikke følges opp og faktisk tas i bruk. Her er det et betydelig handlingsrom for norske og internasjonale myndigheter, sier Blyverket.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958