Google med filmprosjekt: Prøver å få Hollywood til å skildre KI mindre dommedagsaktig
Google finansierer kortfilmer viet kunstig intelligens, som fremstiller teknologien mindre marerittaktig enn i Hollywood-klassikerne.
Ifølge Los Angeles Times er prosjektet, kalt «AI on Screen», et samarbeid med produksjonsselskapet Range Media Partners.
I flere tiår har Hollywood-regissører som Stanley Kubrick med «2001: A Space Odyssey» (1968), James Cameron med «Terminator» (1984) og Alex Garland med «Ex Machina» (2014) fremstilt kunstig intelligens som en skurk og drapsmaskin. Selv Steven Spielbergs relativt håpefulle 2001-film «A.I.: kunstig intelligens» hadde en pessimistisk fremtidsvisjon.
Keaton og sønn
Avisen skriver at Google, som er en ledende utvikler innen KI-teknologi, håper å flytte de kulturelle samtalene vekk fra dette. Foreløpig har to kortfilmer fått grønt lys:
«Sweetwater» handler om en mann som besøker barndomshjemmet sitt og oppdager et hologram av sin døde kjendismor. Michael Keaton har regi og spiller hovedrollen, mens manus er skrevet av sønnen Sean Douglas.
– De var på utkikk etter historier som ikke var dommedagshistorier om kunstig intelligens, noe som var helt greit for meg, for jeg synes vi har sett så mange av det. Det er fint å se en mellomting, selv om det ikke er overdrevent positivt, sier Douglas til LA Times.
Skal ikke være reklame
Mira Lane, visepresident for teknologi og samfunn i Google, opplyser at selskapet ikke pusher egne produkter i filmene, som ikke er reklame – og ikke er laget ved hjelp av KI.
Her hjemme har Anne-Kat Hærland, som viet sitt comeback som standupkomiker til KI-teknologien med showet «Don't Panic! En guide til Kunstig intelligens», tidligere uttalt til NTB:
– Vi lever i et samfunn der alt handler om kjøp og salg, og frykt selger. KI er blitt den nye flåtten.