KI-bruk blant lærere øker
Bruken av kunstig intelligens blant lærere ved norske skoler fortsetter å øke, ifølge en undersøkelse Kopinor står bak.
Spesielt lærere i ungdomsskolen bruker KI mye i undervisningen, der halvparten av respondentene oppgir å bruke KI-verktøy regelmessig, skriver Kopinor i en pressemelding.
Videre har 45 prosent av lærere i videregående skole brukt KI-verktøy månedlig eller oftere i 2025, og for barnetrinnet er tallet 36 prosent.
Én av fem lærere i ungdomsskolen og videregående skole har brukt KI ukentlig i undervisningen.
Ifølge Kopinor øker bruken svært raskt, og de viser til at andelen lærere som bruker KI regelmessig, har økt med 15–17 prosentpoeng.
Det lærerne oftest laster inn i KI-verktøy, er læremidler, illustrasjoner/fotografier og andre faglitterære tekster. Formålet er særlig å lage oppgaver, noe som gjelder nesten halvparten av innlastingene. Andre viktige bruksmåter er å lage annet undervisningsmateriale og sammendrag eller enklere versjoner av tekster.
Ipsos har gjennomført undersøkelsen på vegne av interesseorganisasjonen Kopinor. Den ble gjennomført i mai 2025, og 520 lærere ble spurt. De ble delvis trukket fra et Ipsos-panel og delvis fra Kopinors panel av lærere som tidligere har svart på deres undersøkelser.
Kopinor er en organisasjon av opphavere og utgivere som sørger for at rettighetshavere får betalt når åndsverk brukes, kopieres og deles.
Funnene i undersøkelsen samsvarer i stor grad med en større nordisk undersøkelse i mars/april i år, ifølge Kopinor.