Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
01:44:56Nyhetsstudio
SisteMest lest
09. sep. 2024, 08:00NTB

Kulturministeren i dialog med Snapchat, Tiktok, Google og Meta

I kampen mot desinformasjon på internett har kulturminister Lubna Jaffery (Ap) gått i dialog med tek-gigantene Meta, Tiktok, Snapchat og Google.

Strømmen av løpende informasjon på ulike plattformer og sosiale medier og fravær av felles referanser gjør nordmenn sårbare for å kunne skulle ekte og falsk informasjon.

Tirsdag vil kulturministeren møte representanter for alle de største sosiale mediene, NRK og VG til et åpent dialogmøte om desinformasjon. På forhånd har Jaffery også hatt fortrolige møter med hvert enkelt av selskapene.

– Det er viktig at de tar sin samfunnsrolle og innvirkning på ytringsfriheten og mediemangfoldet på alvor, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery om de globale plattformene.

Google sier de er beredt til å ta ansvar og at de står i en kontinuerlig prosess med å utvikle verktøy som beskytter mot trusler og åpner for pålitelig informasjon.

– Vårt mål er å gjøre internett til et tryggere sted for alle, sier kommunikasjonssjef Sondre Ronander i Google Norge til NTB.

– Påvirker motstandskraften

Også Medietilsynets leder, Mari Velsand og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vil delta under møtet tirsdag. Undersøkelser som er gjennomført om nordmenns mediebruk har ført til betydelig bekymring hos NSM, som ser at måten informasjon flyter i sosiale medier kan bidra til å svekke tilliten til samfunnet og demokratiet.

– Måten vi i Norge tar til oss nyheter og informasjon har endret seg, sier fagdirektør Andreas Skjøld-Lorange i NSM til NTB.

– Forskjellen mellom gruppene som ser på Dagsrevyen og de som får all informasjon fra sosiale medier er to forskjellige verdener. Det påvirker også motstandskraften mot desinformasjon, sier han videre.

Tiktok og Snapchat

Under møtet tirsdag vil kulturministeren spesielt løfte en diskusjon om hvordan brukere av Tiktok og andre sosiale medier – spesielt unge mennesker – bedre kan forstå at det er forskjell på innholdet som kommer fra redaktørstyrte medier, og innholdet på tek-plattformene.

– Plattformene bør snakke sammen om hvordan de kan bidra til bedre og mer etterrettelig innhold. Det hjelper lite om bare én av aktørene gjør noe, skriver Kulturdepartementet.

På forhånd har Tiktok, Snapchat, Meta og Google fått tilsendt spørsmål om hvordan de forholder seg til EU-krav som også vil bli innført i Norge gjennom EØS-avtalen.

Fjerning av innhold

I august sa digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) at hun ønsker å få plass EU-forordningen om digitale tjenester (DSA), «så raskt som mulig». DSA pålegger digitale plattformer plikter når det gjelder å fjerne ulovlige produkter og innhold på sine egne tjenester.

– Et hovedtema blir nok plattformenes fjerning av redaksjonelt innhold eller nedprioritering av redaksjonelt innhold, til fordel for rent underholdningsbasert innhold, innhold som kan bidra til polarisering og utgjøre desinformasjon, skriver Kulturdepartementet om møtet tirsdag.

– Vi anerkjenner den viktige rollen reguleringer spiller i å etablere klare retningslinjer, og Google støtter fullt ut målene i Digital Services Act, sier kommunikasjonssjef Sondre Ronander i Google Norge til NTB.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958