Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
16:32:19

Nyhetsstudio

SisteMest lest
I går, 08:39 - NTB

Luftfartstilsynet varsler om forstyrrelser i flytrafikken til Svalbard

Luftfartstilsynet har sendt ut varsel til flyselskapene om risiko for navigasjonsproblemer i luftrommet rundt Svalbard.

– Vi fikk melding om dette 8. juli, og sendte straks ut et såkalt NOTAM-varsel om dette via Avinor, opplyser flysikringsinspektør Renato Panebianco i Luftfartstilsynet til Svalbardposten.

Varselet ble publisert i internasjonale portaler for flysikkerhet og luftfart og ber pilotene være oppmerksom på muligheten for signalforstyrrelser i høyder under 9500 fot.

Der advares om at såkalt «jamming» og «spoofing» foregår på Svalbard. Jamming er utsending av radiostøysignaler for å forstyrre eller blokkere signaler flyene er avhengig av, og spoofing er en type cyberangrep der falske GPS-signaler sendes ut for å lure flyets navigasjonssystemer til å tro at det er et annet sted enn det faktisk er.

– Vi er kjent med dette og har varslet andre aktuelle myndigheter, blant annet Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), opplyser fungerende sysselmester Katharina Rise.

Avdelingsdirektør Espen Slette i Nkom opplyser at forstyrrelsene er rapportert av enkelte flyselskaper til Luftfartstilsynet. Han sier at de følger situasjonen tett.

– Våre egne målinger har ikke vist frekvensforstyrrelser på bakkenivå verken før, under eller etter meldingen, sier Slette til Svalbardposten.

I juni ble det avdekket spoofing av signaler på GPS ned i 150 meters høyde i luftrommet over Øst-Finnmark. Målinger gjennomført av Nkom viste at signalene kom fra Russland. Det er foreløpig uvisst hvem som står bak forstyrrelsene på Svalbard.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS