Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
10:20:07

Nyhetsstudio

SisteMest lest
28. aug. 2024, 15:40 - Redaksjonen

Nkom fikk utmerkelse for arbeid med blokkjede-teknologi

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har fått utmerkelsen «The Most Innovative Regulator» av Europakommisjonen for sitt arbeid innen cybersikkerhet og digital identifikasjon i EU-samarbeidet «European Blockchain Sandbox». Denne anerkjennelsen kommer etter Nkoms bidrag til å fremme trygg bruk av blokkjede-teknologi, som kan forbedre sikkerhet, tillit og effektivitet i digitale transaksjoner, skriver Nkom selv i en nyhetsmelding.

European Blockchain Sandbox ble etablert av Europakommisjonen i 2023 med mål om å fremme innovativ bruk av såkalt Distributed Ledger Technologies (DLT) – en digital infrastruktur som gjør det mulig for flere aktører å lagre data i et desentralisert nettverk. Dette i motsetning til en felles database som er plassert på ett sted.

Blokkjedeteknologi lagrer informasjon om digitale transaksjoner, for eksempel hvem som gjennomfører transaksjonen eller hva som blir overført. I dag er teknologien mest brukt innen kryptovaluta, men flere private og offentlige aktører ser nå på muligheter for å utvide bruken, skriver Nkom.

Europakommisjonen har publisert «European Blockchain Sandbox – Best practices report» basert på dette arbeidet – som gir noen anbefalinger for bruk av blockchain på tvers av ulike sektorer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS