Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
12:18:37

Nyhetsstudio

SisteMest lest
03. apr. 2024, 13:49 - Redaksjonen

Omfattende utfall i danske IT-systemer

Flere offentlige IT-systemer i Danmark var nede tirsdag. Nå melder Statens IT at årsaken bak problemene var en programvarefeil i en sentral komponent i et av etatens datasentre, skriver Version 2.

Flere myndigheter i staten hadde problemer med å få tilgang til e-post og interne IT-systemer. Nettverksproblemene medførte også driftsforstyrrelser for en rekke statlige IT-systemer.

– Statens IT lever av å sørge for stabil IT-drift, så det gir naturligvis noen alvorlige riper i lakken og får store konsekvenser for våre kunder når problemer av tirsdagens kaliber rammer oss. Vi er nå i gang med å rette programvarefeilen i samarbeid med vår leverandør, sier IT-direktør Michael Ørnø i en pressemelding.

Ifølge IT-etaten var det mulig å gjenopprette normal drift i løpet av kvelden tirsdag, og onsdag har brukere over hele staten tilgang til nettet igjen, heter det i meldingen.

Statens IT, som har ansvaret for IT-driften til 21 departementer og 40 000 brukere, har opplyst at bruddet rammet bredt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS