Rapport: Forbrukere vil finne de beste tilbudene med generativ KI
Ifølge en undersøkelse gjort av Boston Consulting Group (BCG) blant drøyt 10.000 personer i ni vestlig orienterte land, oppgir 38 prosent at de vil bruke generativ kunstig intelligens til å finne de beste tilbudene under tilbudsdager som Black Friday og Cyber Monday. 13 prosent har allerede brukt generativ KI i forbindelse med shopping. Det er særlig personer under 41 år som oppgitt dette.
BCG kommer også med råd til forhandlere om hvordan de bør møte denne trenden.
– Generativ KI endrer måten forbrukere handler på, spesielt i tider med høy inflasjon. KI gir dem muligheten til å finne gode tilbud raskt og effektivt, sier Lise Lørup, partner ved BCGs Oslo-kontor, i en pressemelding.
– Vi ser at forbrukere i økende grad forventer tydelige rabatter og transparente tilbud, og GenKI gjør det mulig å enkelt sammenligne priser og produkter. Dette gjør at både kunder og forhandlere må tilpasse seg den nye teknologien.