07:41 - Redaksjonen

Stoppet 25,8 millioner svindelsamtaler i Q3

Telia Norge melder at de i juli, august og september stoppet 25,8 millioner svindelforsøk rettet mot sine mobilkunder. Tiltakene fungerer, skriver Telia, men konstaterer at svindlerne tilpasser seg og blir mer sofistikerte og mer målrettede.

– Det er blitt betydelig mer komplisert for svindlerne å nå norske mobilkunder, takket være de nye filtrene og løsningene som stopper enorme mengder anrop, men dette er en kontinuerlig katt og mus-lek, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Vi ser at bedragere som ønsker å komme i kontakt med nye ofre dessverre fortsatt klarer det, fordi svindelen er blitt mer sofistikert og målrettet enn den var tidligere.

Telia erfarer at bedragerne personaliserer svindelen slik at de fremstår som mer troverdige når de kontakter deg. – Dette vet vi pågår via SMS, men vi ser at dette også skjer mer og mer via samtaler, og stadig oftere en kombinasjon av samtaler og SMS, forteller Kristiansen.

 (hf)