Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
01:33:07Nyhetsstudio
SisteMest lest
12. feb. 2025, 11:45NTB

Studie: Kunstig intelligens slår leger på medfølelse og kunnskap

Språkmodellen GPT-4 ga svar på helsespørsmål som ble oppfattet av mottakerne som mer empatiske, hjelpsomme og kunnskapsrike enn svarene de fikk fra leger.

Chat GPT-4 skåret særlig bra på empati og hjelpsomhet, ifølge studien er nylig publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening.

– Selv om svarene gitt ved hjelp av kunstig intelligens (KI) ble oppfattet som mer empatiske, tror jeg personlig vi mennesker har behov for menneskelig kontakt. Så jeg ser for meg at KI kan bli et fantastisk hjelpemiddel for oss leger i en travel hverdag, sier doktor og anestesilege Ib Jammer ved Kirurgisk serviceklinikk, Haukeland universitetssjukehus, i en kommentar til NTB.

Sjekket norske svar

Forskerne ved det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen (UiB) sjekket hvordan språkmodellen på norsk står seg mot leger når begge svarer på helserelaterte spørsmål. KI og leger svarte på samme 192 helserelaterte spørsmål. 344 respondenter med helsefaglig bakgrunn vurderte kvaliteten. De viste ikke om svarene kom fra en lege eller var generert ved hjelp av KI.

Svarene generert av GPT-4 ble vurdert som mer empatiske, kunnskapsrike og hjelpsomme enn svarene fra leger.

Funnene er i tråd med tidligere studier som har vist at KI kan gi like gode, og noen ganger bedre, svar enn leger.

Tar ikke over for legene

Jammer understreker at resultatene ikke betyr at vi skal bytte ut legen med kunstig intelligens framover. Han er enig med forskerne i at KI har best potensial som verdifullt verktøy i helsesektoren.

– En lege mottar kanskje 20 skriftlige forespørsler eller mer fra pasienter hver dag i tillegg til alt annet. Å besvare henvendelser kan for eksempel avhjelpes med KI, før legen går over svaret. Det vil kunne gi raskere og kanskje bedre svar, sier han.

Forfatterne bak studien trekker i tillegg fram at språkmodeller kan bidra til å forbedre pasientkommunikasjon og øke tilgjengeligheten av helseinformasjon.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958