22. apr. 2026, 07:23 - Redaksjonen
Tung kamp mot IT-tungvekternes dominans
Digi-minister Karianne Tung er lei av IT-gigantenes dominans. Nå vil hun utfordre Microsofts andel på 75 prosent av programvare-løsningene i offentlig sektor, skriver VG.
Digitaliseringsministeren er kjent for sin teknologioptimisme og for å løfte frem IT-næringen, men nå roper hun varsko. Avhengigheten av amerikansk IT-teknologi har blitt altfor stor, også innenfor offentlig sektor, mener Tung.
– Dette gjelder spesielt innen programvare. Digital suverenitet er et begrep som mange snakker om – med rette. Vi er for avhengig av noen få store selskapers teknologi. Vi må bli mer selvforsynt digitalt, og ha større digital egenevne og handlingsevne, sier Tung (Ap) til VG.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen