Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
06:22:55

Nyhetsstudio

SisteMest lest
26. apr. 2024, 02:31 - NTB

USA gjeninnfører krav om nettnøytralitet

Det amerikanske teletilsynet har gjeninnført kravet om såkalt nettnøytralitet, slik at nettleverandører ikke kan favorisere enkelte nettsteder eller apper.

Torsdagens vedtak i FCC er i praksis en gjenopprettelse av en regel som første gang ble innført under president Obama i 2015, men opphevet to år senere etter at Donald Trump var blitt president.

Nettnøytralitet er et prinsipp om at bredbånds- og nettleverandører skal behandle all datatrafikk likt. Den hindrer for eksempel at en leverandør struper tilgangen til et nettsted eller tilbyr raskere nett til aktører som er villige til å betale for det.

Telekombransjen har vært imot gjeninnføringen av reglene og mener det er en utilbørlig innblanding fra myndigheten i spørsmål om forretningsdrift.

Vedtaket ble gjort med 3 mot 2 stemmer, og tilsynet delte seg langs partipolitiske linje. Demokratene i tilsynet stemte for nøytralitetsregelen, mens republikanerne stemte mot.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS