Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
19:48:02Nyhetsstudio
SisteMest lest
07. feb. 2024, 06:36NTB

Utdanningsdirektoratet anbefaler at mobiltelefonen skal ut av alle klasserom

Mobiltelefonen må ut av klasserommene på både grunnskolen og videregående, anbefaler Utdanningsdirektoratet.

Direktoratet mener at også friminuttene bør være mobilfrie på både barne- og ungdomsskolen.

– Jeg er helt enig i direktoratets anbefaling. Mobiltelefonen har ingen naturlig plass i norsk skolehverdag. Jeg er trygg på at norske kommuner og fylkeskommuner følger nasjonale faglige anbefalinger, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Kort tid etter at hun tiltrådte som statsråd, ba Nordtun direktoratet komme med en anbefaling og veileder om hvordan skolene kan regulere elevenes mobilbruk.

Anbefalingen og veilederen som nå er på plass, skal hjelpe kommunene, fylkeskommunene og skolene å lage regler for sine elever. Regler for elevenes mobiltelefonbruk skal være en del av ordensreglementet lokalt og fastsettes i lokal forskrift.

– Selv om flere skoler allerede er blitt mobilfrie, er det mange rektorer, lærere og foreldre som har ønsket seg tydeligere forventninger og hjelp til å regulere mobilbruk i skolen. Nå har de fått tydelige anbefalinger og klar veiledning til å fatte vedtak om mobilfrie skoler, sier Nordtun.

Statsråden peker på at mobilbruk på skolen kan få negative konsekvenser for barns læring. Hun viser til at resultatene fra undersøkelsene PISA, PIRLS og Elevundersøkelsen tyder på at mange skoler har utfordringer med læringsresultater, lesing, konsentrasjon i klasserommet og fallende motivasjon.

– Forskningen viser at tilgang på mobiler for mange fører til dårligere konsentrasjon og læring, og bidrar til dårligere skolemiljø. For mange piler peker i feil retning i skolen. Mobiltelefonen må ta sin del av skylden for den negative utviklingen i elevenes læringsresultater, men er bare ett av flere grep som må gjøres i norsk skole, sier Nordtun.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958