Vanskelig å si opp TV og bredbånd
Forbrukertilsynet har sendt pålegg til Haugaland Kraft om å gi opplysninger om hvordan kundene kan si opp avtaler for TV, bredbånd og strømmetjenester, skriver Radio Haugaland.
Bakgrunnen er tips fra forbrukere som opplever det som vanskelig og tidkrevende å si opp slike avtaler. Ifølge tilsynet viser tipsene at flere leverandører krever at kunder kontakter kundeservice på telefon eller chat, ofte med lange ventetider og manglende bekreftelse på oppsigelse. Enkelte forbrukere skal også ha blitt fakturert etter at de mente å ha avsluttet abonnementet.
Tilsynet viser til digitalytelsesloven § 33, som krever at avtaler skal kunne sies opp «på en enkel måte». Dersom selskapet ikke sender inn opplysningene innen fristen, kan det bli ilagt tvangsmulkt.
Haugaland Kraft må gi detaljerte redegjørelser og dokumentasjon til Forbrukertilsynet. Det kreves blant annet beskrivelser av rutiner for oppsigelse, bekreftelser til kunder, samt statistikk for ventetider og oppsigelseshåndtering i mai 2025. (hf)