Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
18:42:08

Nyhetsstudio

SisteMest lest
07:56 - Redaksjonen

Vanskelig å si opp TV og bredbånd

Forbrukertilsynet har sendt pålegg til Haugaland Kraft om å gi opplysninger om hvordan kundene kan si opp avtaler for TV, bredbånd og strømmetjenester, skriver Radio Haugaland.

Bakgrunnen er tips fra forbrukere som opplever det som vanskelig og tidkrevende å si opp slike avtaler. Ifølge tilsynet viser tipsene at flere leverandører krever at kunder kontakter kundeservice på telefon eller chat, ofte med lange ventetider og manglende bekreftelse på oppsigelse. Enkelte forbrukere skal også ha blitt fakturert etter at de mente å ha avsluttet abonnementet.

Tilsynet viser til digitalytelsesloven § 33, som krever at avtaler skal kunne sies opp «på en enkel måte». Dersom selskapet ikke sender inn opplysningene innen fristen, kan det bli ilagt tvangsmulkt.

Haugaland Kraft må gi detaljerte redegjørelser og dokumentasjon til Forbrukertilsynet. Det kreves blant annet beskrivelser av rutiner for oppsigelse, bekreftelser til kunder, samt statistikk for ventetider og oppsigelseshåndtering i mai 2025. (hf)

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS