Annonsørinnhold fra
Advertiser company logo

Slik jobber Accenture med samfunnskritisk teknologi

Shkurte Olluri og Tor-Erik Mathisen ved Accentures norske hovedkontor i Rådhusgata i Oslo.
Shkurte Olluri og Tor-Erik Mathisen ved Accentures norske hovedkontor i Rådhusgata i Oslo. Foto: TUM Studio
Produsert av TUM Studio

Gjennom store kontrakter med Statnett og Forsvaret har Accenture etablert seg som en sentral samarbeidspartner for å sikre Norges kritiske infrastruktur. Nå har de behov for erfarne utviklere og arkitekter for å bygge fremtidens IT-løsninger.

Accenture er en av fire leverandører til Statnetts milliardinvestering i automatisering og digitalisering av strømnettet de neste åtte årene. Avtalen med Forsvaret har en verdi på opptil 600 millioner, med en varighet på fire år og opsjon på fire nye.

Shkurte Olluri og Tor-Erik Mathisen i Accenture er nøkkelpersoner i de langsiktige prosjektene. Teknologi, samarbeid og samfunnsnytte står sentralt når Olluri snakker om Statnett-prosjektet hun er en del av. 

– Dette er den største endringen i hvordan man drifter det norske kraftnettet på flere tiår, sier hun entusiastisk.

Et kraftnett i endring

Shkurte Olluri. Manager i Accenture. Foto:  TUM Studio
Shkurte Olluri. Manager i Accenture. Foto:  TUM Studio

Olluri sitter som produkteier i utviklingsteamet som jobber med automatisk balansering i Statnett.

Tidligere ble balansering av kraftnettet gjort manuelt. Den nye
løsningen baserer seg på algoritmer som analyserer balanseringsbehovet og
iverksetter tiltak automatisk.

Målet med automatisk balansering er å sikre en stabil frekvens i strømnettet, redusere risiko for overbelastning og legge til rette for mer variabel og fornybar energi.

– Med automatisk balansering tilrettelegger man for å enklere ta høyde for produksjon som ikke er like lett å planlegge for, som for eksempel sol- og vindkraft, forklarer Olluri.

Fremover skal Norden koble seg til det europeiske kraftnettet, som betyr at Norden skal utveksle kraftreserver med resten av Europa. Dette innebærer en videreutvikling av store, komplekse systemer.

Forsvaret i digital omstilling

Mens Olluri håndterer kraftnettet, skal Tor-Erik Mathisen jobbe med en annen type kritisk infrastruktur: Forsvarets digitale tjenester.

Forsvaret står foran stor vekst og økt digital kompleksitet, og Accenture er valgt ut som strategisk partner i dette arbeidet fremover.

Mathisen forklarer at et av målene er å gå fra fragmenterte enkelttjenester til å levere tjenester som henger bedre sammen, med høy grad av integrasjon.

 – Vi jobber nå med et nytt prosjekt for cyberforsvaret. Dette innebærer å integrere alle IKT-tjenester som leveres til forsvarssektorens kunder og brukere slik at de får en helhetlig tjeneste – noe som er avgjørende for Forsvarets digitale beredskap.

Tor-Erik Mathisen, Managing Director i Accenture. Foto:  TUM Studio
Tor-Erik Mathisen, Managing Director i Accenture. Foto:  TUM Studio

Trusselbildet i verden er preget av økt kompleksitet og sofistikert teknologi, og det er viktigere enn noensinne å ha trygge og effektive løsninger.

– Det er helt avgjørende at vi gjør dette på riktig måte og skaper tryggere, mer robuste tjenester uten å miste fremdrift og retning, understreker Mathisen.

Et globalt nettverk, lokalt forankret

Mathisen og Olluri mener at Accenture skiller seg ut fra andre konsulentselskaper ved å kombinere global spisskompetanse med lokal innsikt.

– Accenture ligger helt i front av den teknologiske utviklingen, og vi er gode på å bygge sterke team. Det gir oss en unik evne til å levere komplekse prosjekter og digitale transformasjoner med høy kvalitet, sier Mathisen.

En annen styrke de begge trekker frem, er kulturen for samarbeid og deling på tvers av team og landegrenser.

– Det er kort vei til verdensledende fagfolk. Jeg kan sitte i Oslo og samarbeide med kolleger i Tyskland eller USA. Vi har tilgang til en utrolig bredde på kompetanse og erfaring, sier Mathisen.

Mange utviklingsmuligheter   

For Shkurte Olluri har muligheten til å utvikle seg vært en av hovedgrunnene til at hun har blitt værende i Accenture i åtte år.

– Jeg har hatt roller som tester, teamlead, funksjonell arkitekt, delprosjektleder – og nå produkteier. Du får ikke tid til å gå lei. Ønsker du variasjon, finnes det rom for å bevege deg dit du vil.

Hun fremhever verdien av karriereveilederen alle får ved oppstart:

– Du får en karriereveileder som hjelper deg å finne ut hva du trives med, og hvordan du kan utvikle deg videre i organisasjonen. 

Mathisen har vært i Accenture siden 2004 og hatt roller som utvikler, scrum master, utviklingsleder og prosjektleder. Nå sitter han i lederteamet opp mot Forsvaret.

– Jeg har alltid opplevd at utvikling er en viktig del av kulturen. Ønsker du å utforske en ny rolle, får du både muligheten og støtten du trenger for å lykkes.

Mathisen og Olluri i Accenture. Med over tusen ansatte i Norge har selskapet kapasitet til å mobilisere bredt. Foto:  TUM Studio
Mathisen og Olluri i Accenture. Med over tusen ansatte i Norge har selskapet kapasitet til å mobilisere bredt. Foto:  TUM Studio

Mer enn teknologi 

For Olluri handler ikke arbeidet bare om systemer, kode og arkitektur. Det handler om trygghet, og at Norge som samfunn fungerer i det daglige.

– Jeg har familie i Kosovo, og der kan strømmen plutselig gå midt på kvelden. Da må man bare vente – kanskje kommer den tilbake etter en halvtime, kanskje etter to timer. Du kan ikke planlegge noe, ikke engang dusje.

Hun trekker linjene til prosjektet for Statnett:

– Hvis ikke Statnett hadde gjort en så god jobb som de gjør, er det ikke sikkert strømforsyningen vår hadde vært like stabil som den er. Det er motiverende å jobbe med noe som er så viktig, sier Olluri.

Mathisen nikker:

– Å jobbe i et selskap som Accenture, og samtidig hjelpe landet med noe samfunnsnyttig –– den dualiteten betyr mye for meg.

Begge prosjektene strekker seg over flere år, og Accenture er på utkikk etter flere nøkkelpersoner som skal bidra til å forme Norges digitale fremtid.

 – Hos oss blir du en del av et sterkt fagmiljø. Du jobber med flinke folk, utvikler kompetansen din og leverer løsninger som gjør en forskjell, sier Olluri.

Var denne artikkelen nyttig?