Værtjenesten Halo tilbyr potensielt livsviktig informasjon til aktører med samfunnskritiske oppgaver over hele landet. Nå skal Meteorologisk institutt (MET) og CGI videreutvikle tjenesten, slik at den blir enda mer tilgjengelig og brukervennlig.
Helt fra MET ble grunnlagt i 1886 har det overordnede formålet vært å bidra til å sikre liv og verdier. MET skal være nyttig for hele Norge – og tilby samfunnet det aller beste innenfor varsling og overvåking av atmosfære, hav, is og luftkvalitet, samt klimatjenester.
– Det gjør vi ved å levere forskningsbaserte tjenester i verdensklasse, forteller David Melchior, prosjektleder i MET.
– Og én av tjenestene vi leverer, er værtjenesten Halo, fortsetter han.
Nå er arbeidet i gang med å videreutvikle Halo, og MET har valgt seg ut CGI som samarbeidspartner.
– Det er veldig spennende med CGI som kommer inn med noen helt andre kompetanser og fagområder enn det vi har. Det er jo akkurat derfor vi har et samarbeid, forklarer Melchior.
Alle kjenner til Meteorologisk institutt, værmeldingene på TV og radio, Yr-appen og yr.no. Men Halo, hva er det?
– Halo er en værtjeneste for våre offentlige samarbeidspartnere, de som er veldig avhengige av været i det de gjør. De har behov for å kunne velge andre data, andre parametre, og trenger å kunne sette sammen et overblikk. De trenger et spesialprodukt hvor de bestemmer mye mer, og kan lage dashboards som kombinerer flere datasett for rask oversikt, forklarer Melchior.
Norge er et værhardt land, med et klima som blir stadig villere og våtere. Aktører med kritiske samfunnsfunksjoner kan oppleve at værforholdene endrer seg raskt – enten de opererer til havs, til lands eller i luftrommet.
De er derfor avhengige av kompleks værinformasjon som kan hjelpe dem med å ta viktige avgjørelser i sanntid.
Det kan være Kystvakten som søker etter en person som har havnet over bord, og har behov for å vite i hvilken retning vedkommende kommer til å drive med strømmen.
Det kan være en brøytebilsjåfør som trenger nøyaktig informasjon om kommende snøfall på laptopen eller mobilen sin.
Eller, det kan være Veitrafikksentralene som ønsker å ha tilgang til skreddersydde værdata på en storskjerm.
Dette er bare noen eksempler på informasjon som beredskaps-Norge og andre offentlige aktører får tilgang til med Halo.
– Enkelt forklart, Halo er Yr på steroider, sier Melchior.
Den avanserte værtjenesten ble opprinnelig lansert av MET i 2012, og i 2014 ble Halo også åpnet for norske kommuner. I dag har tjenesten over 5.000 brukere.
Etter 10 år i drift, har Halo nå behov for omfattende oppgraderinger.
Det er flere ting ved dagens Halo-løsning som må forbedres. Det er blant annet en mangel på universell utforming, og de strenge kravene som stilles til mobilitet og brukervennlighet må ivaretas.
Samtidig ønsker MET seg flere brukere, og at deler av tjenesten – i motsetning til i dag – skal ligge åpent tilgjengelig, uten innlogging.
Men, å modernisere en værtjeneste som Halo er ingen smal sak, og krever ressurser som MET ikke har tilgjengelig internt. De ønsket derfor en partner som kunne ta ansvar for utvikling, drift og forvaltning av tjenesten
I fjor la de ut prosjektet på offentlig anbud. Et anbud CGI vant.
– I MET er vi flinke på meteorologi, på formidling, og vi har god dialog med brukerne våre. Men, når det handler om design, drift og forvaltning av en så stor og relativt kompleks plattform som det Halo er, så har CGI kommet inn med akkurat den kompetansen vi trenger, forteller Melchior.
Det er første gang MET kjøper utvikling og drift av en værtjeneste fra en kommersiell aktør. Avtalen har en varighet på seks år: To år med utvikling, deretter fire år drift og forvaltning. I tillegg skal MET bidra med egeninnsats på om lag 11.000 arbeidstimer.
– Det er veldig gledelig at MET valgte CGI som samarbeidspartner for å fornye og drifte Halo-tjenesten de kommende årene, ikke minst fordi Halo har stor nytteverdi for aktører med samfunnskritiske oppgaver, sier leder for CGI i Norge, Karianne Hoel.
CGI er et av verdens største selskaper innen IT-tjenester og forretningsrådgivning, og leverer ende-til-ende-løsninger til offentlige og private virksomheter, deriblant utvikling, systemintegrasjon, drift og forvaltning – i tillegg til egenutviklede løsninger. På tvers av kontorene i Norge jobber CGI med kunder som Brønnøysundregistrene, Eviny, Equinor, Framo og Statens vegvesen.
De første to årene skal utviklere, designere og prosjektledere fra CGI jobbe tett sammen med MET for å utvikle et helt nytt brukergrensesnitt for Halo, og gjøre tjenesten maksimalt brukervennlig gjennom universell utforming og et responsivt design som muliggjør bruk på alle enheter.
Dette vil gjøre det enklere for Halo-brukerne å få oversikt over informasjonen de ønsker – enten de benytter mobiltelefon, PC, nettbrett eller 85-tommers skjermer.
Når nye Halo er levert, skal CGI drifte og forvalte tjenesten på CGIs egen skyplattform i to datahaller i Oslo-området.
– Vi har lyttet til innspill og tilbakemeldinger, og gleder oss til å tilby en moderne og brukervennlig løsning for både eksisterende og nye brukere. METs samfunnsoppdrag er å bidra til å sikre liv og verdier, og med nye Halo bidrar vi til at enda flere kan få den informasjonen de trenger for å planlegge fremover i tid og ta gode væravhengige beslutninger, sier David Melchior, prosjektleder i MET.
Dermed samsvarer Halo-tjenesten godt både med METs formål og CGIs verdier.
– Denne avtalen understøtter godt CGIs verdier, fordi løsningene våre skal være til nytte for samfunnet og bidra til modernisering og effektivisering i offentlig sektor, avslutter Hoel.