IT-leder Eirunn Skogen i Skandiabanken. (Bilde: Marius Valle)
Kort avstand mellom forretningsutviklere og IT-utviklere en en av styrkene til banken, tror IT-lederen. Fra venstre: Eirunn Skogen, Geir Smestad, Ørjan Hatland, Trond Aarø, og Trond Skram Aasen. (Bilde: Marius Valle)
Skandiabanken har sitt hovedkontor i Fyllingsdalen i Bergen. (Bilde: Marius Valle)
Skandiabanken har all IT-utvikling samlet på huset. Å sette dette ut vil ikke lønne seg, tror IT-sjef Eirunn Skogen. Fra venstre: Eirunn Skogen, Ørjan Hatland, Geir Smestad, Trond Aarø. (Bilde: Marius Valle)

IT og utvikling i banker

– IT-avdelingen er gullet vårt

Skandiabanken går mot strømmen. Utvikler alt på huset.

BERGEN (digi.no): Mange norske bedrifter har i lang tid satt ut IT-utvikling til eksterne selskaper. En del av denne utviklingen har gått til utenlandske selskaper.

I Skandiabanken har de bevisst valgt motsatt vei. Her foregår all utvikling internt. Det er en strategi som lønner seg, forteller Eirunn Skogen, IT-leder i Skandiabanken.

– Skandiabanken har en veldig høy kundetilfredshet, vi har vunnet flere priser de siste årene. Det er fordi vi kjenner kunden, og gjør det litt på vår måte. Skulle vi ha satt ut utviklingen hadde det krevd ganske mye ressurser, sier hun.

Det er bestilling, kravspesifikasjon og oppfølging som vil være de store utfordringene, tror Skogen.

– Vi er rett og slett for små til å kunne tjene på det. Vi har sagt at IT og utvikling skal være en av våre kjernekompetanser, og det er ekstremt viktig for oss at vi eier det selv.

IT-avdelingen er gullet vårt

Når alt utvikles på huset, kan utviklingsavdelingen raskt snu seg, og enkelt gjøre endringer på spesifikasjoner underveis. Skogen mener at mye av styrken til organisasjonen ligger der.

– Våre IT-folk utvikler nettbanken, altså den fronten du treffer som kunde, og integrasjonen mot baksystemene. En stor del av bankens kjernekompetanse er IT, og det har vi ikke lyst til å outsource, for det er gullet vårt, sier Skogen.

Banken, som ble etablert i år 2000, har 310 ansatte, hvorav 48 er fast ansatte på IT-avdelingen, i tillegg hyrer de inn konsulenter etter behov.

I november hadde banken over tre millioner innlogginger, og i snitt 700 000 i uken. Appen blir også mye brukt, og en interessant betraktning er at 57 prosent av innloggingene kom fra denne på «black friday».

Skandiabanken
Leder for IT i Skandiabanken, Eirunn Skogen. Bilde: Marius Valle

Setter ut drift

Driften av systemer som restkontro er imidlertid satt ut, ettersom de ikke har behov for å sitte på denne kompetansen selv.

– Outsourcing av store og tunge kjernesystemer er absolutt lønnsomt. Det er den typen tjenester vi kjøper inn, og ikke det vi skal være best på, sier Skogen.

Systemene i bunnen er stort sett de samme som alle andre banker bruker, og Skogen forteller at det ikke er der de skal konkurrere, men på kundefronten.

Microsoft-drevet

Banken bruker Microsoft-systemer i backend, som C#, Asp.NET MVC, og MS SQL Server. I frontend brukes en moderne stack, med HTML5, Javascript/Typescript, og SASS for å generere CSS.

De har ikke knyttet seg til noen spesielle rammeverk, og de enkelte utviklerne står litt fritt når det gjelder dette.

– Vi bruker velkjente bibliotek der vi ser nytten av disse, men vi er også opptatt av ytelse og prøver å holde kodebasen så ren som mulig. Vi har også høyt fokus på user accessibility, og dette går igjen i hele utviklingsløpet, sier Ørjan Stølen Hatland, systemutvikler IT i Skandiabanken.

Møtes rundt samme bord

Banken har 20 utviklere og åtte testere. Disse jobber sammen i Scrum-grupper. De jobber også tett sammen med forretningsavdelingene.

Skandiabanken
Skandiabanken har sitt hovedkontor i Fyllingsdalen i Bergen. Bilde: Marius Valle
Det er en av styrkene i organiasjonen, mener Skogen. De forskjellige delene av organisasjonen kan møtes ved samme bord, og diskutere seg imellom.

– Du får en enorm forretningsforståelse på IT, og du har en veldig høy IT-kompetanse på forretningssiden. Her er det et veldig godt samspill. Skal du outsource teknologiutviklingen til en tredjepart, så må du spesifisere veldig nøye det du skal få gjort. Kravspesifiseringen er veldig tidkrevende, og den prosessen ønsker vi så kort og effektiv som mulig. Den blir mest mulig effektiv når alle sitter i samme rom. Det er litt av styrken vår, at vi sitter i samme rommet, forteller Skogen.

Siden de jobber på denne måten, kan de gjøre ukentlige releaser. Helst skulle Skogen ønske at de kunne hatt releaser hver eneste dag, men det er ikke nødvendig for å kunne snu seg raskt i markedet.

– Det skjer endringer hele tiden. Samtidig skal du sikre at du har en stabil bank for kundene, og skal være tilgjengelig hele tiden. Du må ha god kontroll på det du gjør, sier Skogen.

Viktig for IT-miljøet i Bergen

Skogen mener Skandiabanken, som er en ren bergensbedrift, er med å bidra sterkt til IT-miljøet i byen. Når IT-funksjoner settes ut, forsvinner også en del av miljøet.

Spesielt i de tilfellene arbeid settes ut til aktører for eksempel i India.

– Jeg syns det er utrolig synd. Det å kunne få et sterkt IT-miljø her i Bergen er veldig viktig for oss. De som kommer ut av høyskolen og universitetet her må ha et sted å begynne, så det er utrolig viktig at vi også kan bidra til det, og ha et godt samarbeid med skolene.

Eneveldig i IT-miljøet er banken åpenbart ikke. Blant annet har Evry et miljø her, konkurrenten Sparebanken Vest har sitt IT-miljø i Bergen, og det er en del IT-miljøer innen petronæringene for å nevne noe.

Det er også et godt samarbeid innen sikkerhet mellom bankene. Her er det ikke konkurranse, ettersom bankene stort sett har samme løsninger her. Det er viktig for Skandiabanken at det er et godt miljø rundt disse løsningene i Bergen også.

Skandiabanken
Skandiabanken har all IT-utvikling samlet på huset. Å sette dette ut vil ikke lønne seg, tror IT-sjef Eirunn Skogen. Fra venstre: Eirunn Skogen, Ørjan Hatland, Geir Smestad, Trond Aarø. Bilde: Marius Valle

Overrasket over plasseringen

Tilhørighet til Bergen er viktig. Skogen forteller at mange blir overrasket over at banken holder til her. Det er også viktig for de unge, som gjerne vil bo her, forteller hun.

Skandiabanken har et uformelt samarbeid med utdanningsinstitusjonene, og har kontakt seg imellom for å sørge for at studenter kan få prøvd seg hos dem. Skogen forteller at studentene har mange gode tanker og idéer, som Skandiabanken kan ta i bruk.

– Utviklerne hos oss sitter ikke og venter på en bestilling, men er med på å påvirke resultatet. Han eller hun kan komme med idéer, og få lov til å få de igjennom, og utvikle sluttresultatet helt ut til kunden. Så er det sånn at du bruker det du lager. Du blir inspirert av å se løsninger du har laget. At du er aktiv og kan påvirke motiverer veldig. Det er veldig korte beslutningsveier her.

Opprettet lab

Skandiabanken har nylig opprettet en egen lab, hvor de tester ut idéer som spilles inn fra ansatte og kunder. Tanken bak er at det skal være en gründervirksomhet i bedriften, hvor nye idéer kan prøves ut.

Grupper på fire til fem personer utvikler så idéene og lager prototyper. I beste fall ender det opp med en funksjon som sendes ut til kundene, eller så kasseres den. Håpet er at de skal plukke opp lærdom gjennom prosessen.

– Det er en del av metodikken vår. Vi sender ting ut til pilot, helt ut til kunder, og lar dem mene noe om det. Vi som sitter internt her på IT er ofte piloter. Du påvirker hele tiden selv, og jeg tror det er noe av det utviklerne syns er gøy.

Jobber med å erstatte Skandia-tjenester

Skandiabanken i Norge ble nylig skilt ut fra Skandia-konsernet i Sverige, og er i dag en helnorsk bank på egne bein.

Det har ikke vært store endringer i IT-avdelingen etter dette, men banken har ansatt flere folk, ettersom noen av tjenestene deres, som informasjonssikkerhet, ble kjøpt inn fra Skandia-konsernet i Sverige.

– I dag har vi hele driften vår hos Skandia. Den må vi flytte ut. Det er en oppgave som treffer IT-avdelingen veldig sterkt for tiden. Å finne en ny driftsleverandør er noe vi jobber med for tiden.

Å fortsette å kjøpe dette fra Skandia er ikke aktuelt, ettersom de ikke er en driftsleverandør for eksterne selskaper, forteller Skogen.

– Vi har noen ansatte som har jobbet i andre banker. Noen syns kanskje vi er hakket for uformelle her, men jeg tror det er noe av styrken vår. At vi har så korte beslutningsveier og en åpen kultur, er noe de som har begynt andre steder og gjerne vil tilbake til oss nevner, sier Skogen.

– Det er få som slutter. Noen slutter selvfølgelig fordi de ønsker nye utfordringer, men det er lite gjennomtrekk av folk her.

Til toppen