Cap10 har i dag åtte ansatte. Lokalene ligger i Forskningsparken i Oslo - et kontor de er i ferd med å vokse ut av.

Cap10

Kundene strømmer til norsk «Ryanair» IT-drift

Mener det er gammeldags med eget datasenter.

FORSKNINGSPARKEN (digi.no): Vi skriver Ryanair, selv om selskapet selv bare er delvis enig i beskrivelsen. Cap10 har i oppgave å erstatte IT-avdelingen i bedrifter, og de gjør det, ifølge dem selv, til halve prisen av dagens konkurrenter.

– Det vanlige er kanskje at en av femten møter gir en ny kunde. Nå har vi en treffrate nærmere 40 prosent, forklarer Lars Helledal, en av tre gründere i Cap10 på forskningsparken, til digi.no.

Selskapet har blitt godt mottatt etter oppstarten med ny forretningsmodell i 2014. Bare i fjor fikk de 37 nye firma på kundelisten. Riktignok er de fleste kundene små, i snitt mellom åtte og ti ansatte.

Tilbyr en ferdig pakke

Forretningsmodellen til Cap10 er som følger: Selskapet setter opp all nødvendig infrastruktur, inkludert nettverk og PC-er, dersom bedriften ikke har dette på plass fra før.

De migrerer over eksisterende løsninger og kobler maskinene opp mot blant annet Microsofts Office 365 og Google Apps.

Etter dette har de alt ansvaret en vanlig IT-avdeling har i en bedrift, inkludert oppetid og opplæring av personell. Support skjer gjennom Teamviewer og et ticket-system installert på alle PC-ene. Trenger bedriften en nettside, blir dette satt ut til en ekstern partner.

– I stedet for å tilpasse etter alt kundene mener de måtte trenge, tilbyr vi en ferdig pakke og sier «dette trenger du». Det gjør at vi kan drifte enkelt og billig, forklarer medgründer Samuel Gunnestad.

Epler og pærer

Bedriftene betaler en fastpris i måneden for tjenesten. Det inkluderer support og dialog med leverandører av tredjeparts programvare. Prisen avhenger av antall brukere, applikasjonsportefølge, bindingstid og nivået sluttbrukerne ligger på.

– Våre konkurrenter med  «all-inclusive»-modeller ligger på 1.000,- til 2.000,- per bruker per måned. Vi ligger på nivået 600,- til 1.200,- per bruker. Dette inkluderer typisk sett lisenser og alt sammen, forklarer Helledal.

– Måten vi er bygget opp på, gjør også at det blir lønnsomt å ta inn bedrifter med langt færre brukere enn de andre aktørene kan, sier Helledal, og nevner Telecomputing og selskapet han tidligere jobbet i, Intillity, som eksempler.

Andreas Hisdal i Intility vil ikke si noe om prisene Hellerdal oppgir. Han mener at å sammenligne tjenestene Intility og Cap10 tilbyr er som å sammenligne epler og pærer.

– Vi understøtter selskaper med et langt mer komplekst og teknisk behov, sier han.

– Spesialister hos Google og Microsoft

En av hovedårsakene til at Cap10 kan redusere prisen til kundene, er at de ikke opererer et eget datasenter, men baserer driften på offentlige skytjenester, ifølge Helledal.

Med dette slipper de å ansette dyre spesialister for å drifte senteret selv.

– I stedet sitter spesialistene hos Google og Microsoft, forklarer han.

Intility har på sin side et av verdens mest anerkjente datasentre, og bruker dette i kombinasjon med en rekke offentlige skytjenester, som Microsoft 365, ut mot kundene.

– Dere skjelver ikke i buksene av den nye konkurrenten?

– Nei, vi gjør ikke det. Det er rom for alle typer aktører i dette markedet, sier Andreas Hisdal, daglig leder i Intility.

Nødvendig med datasenter?

– Men er det strengt talt nødvendig å ha et eget datasenter i dag?

– Det er ikke enten eller. Vi tror en kombinasjon av egne og offentlige skytjenester er en vinner. Når tjenester distribueres over flere ulike plattformer med public cloud-tjenester, har vi en rolle i å knytte disse sammen, sier Andreas Hisdal.

–  Da kan selskapene opprettholde brukervennlighet overfor brukerne og ivareta sikkerheten på platformen.

– Er eget datasenter noe dere tenker å drifte i all overskuelig fremtid?

– Vi er i en situasjon der vi må gjøre de tekniske disposisjonene som til en hver tid må til for å understøtte kravene kundene våre har til sine IT-miljøer. Men det å drifte datasenter er ikke noe vi er nødt til å gjøre i all overskuelig fremtid, nei. Her vil vi måtte følge utviklingen.

– Men datasenteret vårt kommer til å være en viktig del av den totale tjenesten i mange år fremover, presiserer han.

Det har ikke lykkes digi.no å få kontakt med Telecomputing.

Til toppen