Norsk patent skal hindre at bilen blir hacket

Nå trenger sivilingeniøren finansiering for å sette ideen ut i livet.

Personal Connection Unit skal sørge for sikker tilkobling av alle elektronisk eenheter. Slik illustreres den i patentdokumentene.
Personal Connection Unit skal sørge for sikker tilkobling av alle elektronisk eenheter. Slik illustreres den i patentdokumentene. Bilde: KK88
14. aug. 2015 - 13:38

Oppfinneren Harald Marthinussen har gitt den navnet Personal Connection Unit (PCU).

Dette er en trådløs identifikasjonsenhet som blir et bindeledd mellom brukeren og enhver elektronisk enhet, som bilen, nettbrettet, bankkortet eller dørlåsen.

I sommer fikk han godkjent patent i 40 land.

Les også: – Dette må bli noe annet enn en Petter Smart-plan

Dropp pin og passord

– Denne enheten vil kunne erstatte pin-koder, brukernavn, passord, nøkler og adgangskort, forklarer sivilingeniør Marthinussen.

Han driver IT-selskapet KK88 på Ski i Akershus og har en fargerik CV med fartstid fra blant annet forskning og utvikling av romfartsløsninger ved amerikanske bedrifter tilknyttet Apollo-prosjektet hos NASA.

Så du denne? Apple-klokka ble egentlig designet i Norge for 20 år siden

Sivilingeniør Harald Marthinussen har tatt patent på sin elektroniske identifikator som skal erstatte pinkoder og passord og som skal gjøre stjålne pass verdiløse. <i>Bilde: Pressefoto</i>
Sivilingeniør Harald Marthinussen har tatt patent på sin elektroniske identifikator som skal erstatte pinkoder og passord og som skal gjøre stjålne pass verdiløse. Bilde: Pressefoto

Høy sikkerhet

Prinsippet for PCU-en er en batteridrevet enhet som er unik for hver bruker, men ubrukelig for alle andre.

Den registrerer biometriske data, som iris og fingeravtrykk for å gi brukeren adgang. Da aktiveres blåtann- eller NFC-frekvenser for kontakt med den aktuelle enheten.

Ved behov for høyere sikkerhetsnivå, kombineres biometrien med krypto-løsninger.

– På et lavere nivå er det nok med at PCU-en registrerer nærhet til for eksempel garasjedøren for at den skal kunne åpnes, sier Marthinussen.

Les denne: De teknologiske utfordringene for tingenes internett

Stopper bilhacking

Målet er masseproduksjon av enheten til bruk i alle sektorer, som industri, transport, helse og privat bruk.

– Tenk deg at du må ha denne i lomma nær tenningslåsen for å kunne starte bilen. Hvis det er en selvkjørende bil som noen forsøker å hacke, har PCU-en en operasjonsradius på 30 cm. Da kan du bare kaste den i baksetet, så mister bilen "klarering" og motoren stopper, illustrerer oppfinneren.

Han ser også for seg at enheten knyttes til alle pass. Passet vil ikke være aktivt og kunne verifiseres uten PCU-en.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Dermed vil stjålne pass være verdiløse, mener Marthinussen.

Les også: Nå har enda flere biler har blitt hacket

Tyveri

– Hva hvis den blir stjålet?

– Enheten fungerer bare mot dine biometriske verdier og er ubrukelig for andre. Og den er ikke koblet til internett og kan derfor ikke hackes. I tillegg er det verdiløst å hacke den, etter som data for godkjent innlogging blir fortløpende slettet. PCU-en inneholder ikke lagringsplass, svarer Marthinussen.

– Tror du folk er villig til å dra med seg en ekstra dings over alt, i tillegg til mobilen?

– Her er planen å konstruere ulike versjoner, også PCU-er som kan plasseres i en slisse bakpå mobilen. Dermed får de lading, men ingen dataforbindelse.

Les gjerne: Minnepinne skal gi snarvei til Europa

Finansiering

Så langt har han testet PCU-en i uferdig design, som oppfinneren ikke vil vise frem for offentligheten.

Han regner med å bruke flere måneder på å finne den endelige utformingen.

– For tiden jobber jeg med kartlegging av kav til mer enn 100 bruksområder. Det jobbes også med modulering av ulike størrelser for å teste momenter som håndgrep og fingerstørrelser for å finne riktig krav til brukervennlighet, forklarer Marthinussen.

Nå etterlyser han finansiering for å kunne produsere testenheter og prøve ut CPU-en.

– Det er behov for et stort antall enheter til omfattende sluttester mot over 500 bruksområder før endelige masseproduksjon kan starte. Oppgavene er mange og store og kan ta lang tid hvis vi ikke finner partnere som kan bli med på å dra dette i land, sier Harald Marthinussen.

Totalt er det snakk om rundt 120 millioner kroner for å bygge opp et apparat som skal håndtere ulike produktområder internasjonalt, som transport og finans.

Så du denne? Vanvittig lagringsenhet fra Samsung

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.