Hver påske samles tusenvis av unge data- og spillinteresserte unge under The Gathering i Vikingskipet på Hamar. Bildet er tatt få timer etter opprigg av årets arrangement onsdag i påskeuka.
Hver påske samles tusenvis av unge data- og spillinteresserte unge under The Gathering i Vikingskipet på Hamar. Bildet er tatt få timer etter opprigg av årets arrangement onsdag i påskeuka. (Foto: Eirik Helland Urke)

The Gathering

– Å tilby en rask internettlinje eller VR holder ikke lenger

TG vil rekruttere flere av dagens tenåringer, og er igang med en ny strategi for de neste tre årene.

I påsken var det som vanlig tid for Norges største lan i Vikingskipet på Hamar. Flere tusen meter med plater holdt oppe av europaller utgjorde 4200 sitteplasser. Inkludert de som kom på dagstur hadde arrangementet rundt 6000 besøkende i år.

Digi var til stede da dørene åpnet klokka 9 onsdag morgen i påskeuken. Se videostream nederst i saken.

Nedgang i antall sitteplasser

Ifølge Simon Eriksen Valvik, kommunikasjonsansvarlig for The Gathering, er det å måle etterspørsel og deltakertall på arrangementet en komplisert affære, på grunn av endringer i både billettsystemer og plassfordeling inne i hallen de siste årene.

Fra oppstarten i 1992 og fram til de siste par årene har det vært kølotteri, et system som førte til mange avmeldinger i siste liten. Nå er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

The Gathering

  • Norges største datatreff. Årlig samles rundt 6000 unge i Vikingskipet på Hamar for å feire påsken sammen med spill, foredrag, konserter og kreative konkurranser.
  • Årets arrangementet ble drevet av 400 frivillige, som til sammen leverer arbeidstimer tilsvarende cirka 10 årsverk.
  • Arrangementet er organisert av organisasjonen Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom (KANDU).
  • Ble arrangert første gang i 1992. I 1996 flyttet vi inn i Vikingskipet på Hamar.

Kilde: gathering.org

– For to år siden satte vi rekord i antall sitteplasser, men etter det har det vært en nedgang igjen. Da vi en måned før arrangementet så at vi ikke hadde solgt like mange billetter som på samme tidspunkt i fjor, ble det tatt en en beslutning om å bruke mer av plassen til andre installasjoner og aktiviteter, sier Valvik.

Beslutningen førte blant annet til at det ble opprettet en hage for deltakerne.

– Skal fornye oss

I tillegg til en standard deltakerundersøkelse, skal The Gathering nå utføre strategiske analyser og undersøkelser av målgruppa for å klare å rekruttere flere nye deltakere.

Simon Eriksen Valvik, kommunikasjonsansvarlig for The Gathering.
Simon Eriksen Valvik, kommunikasjonsansvarlig for The Gathering. Bilde: Audun Braastad

– Nedgangen vi ser på diverse lan i Norge viser at man må tenke nytt. Vi lager nå en ny strategi for de tre neste årene for å rekruttere nye, og vil lytte til de svarene vi får på undersøkelser vi nylig har bestilt.

Gjennomsnittsalderen på arrangementet har ifølge arrangørene økt år etter år, og lå i år på 20,7 år for dem med sitteplasser, og litt over 22 år for alle besøkende. 

Fagleder Marit Kristine påpeker at gjennomsnittsalderen for alle besøkende påvirkes av at foreldre, besteforeldre og søsken kjøper besøksbilletter.

– Over tid har vi sett at mange har en naturlig avgang i den alderen, etter å ha vært med fra de var rundt 15-16, men det er ikke lenger en selvfølge at dagens tenåringer hopper på dette, sier kommunikasjonsansvarlig Valvik.

Arrangørene har derfor trappet opp innsatsen for å rekruttere flere nye deltakere. 

– Å tilby en rask internettlinje eller VR holder ikke lenger, vi må tilby noe de ikke får andre steder. Og selv om kulturen og miljøet på Vikingskipet ikke finnes noe annet sted, må vi likevel evne å snu oss for å være relevante for dagens ungdom, sier Valvik.

Større sprik i alder

Det er ifølge arrangørene størst endring i gruppen under 16 år, som øker svært fort og med store hopp hvert år siden 2016.

– Gruppene 16-19 og 20-25 har nedgang, og gruppen 25+ har økning. Nedgangen mellom 16-19 og 20-25 kan forklares delvis med økningen under 16 år siden vi bruker prosenttall, sier fagleder i TG Marit Kristine Berntsen.

– Verdt å nevne at vi doblet antall todagerspass i år som et eksperiment, og solgte alle ut ganske raskt, noe som kan tyde på endringer i preferansene i publikum når det kommer til antall dager, legger hun til.

Flere jenter på dagsbesøk

En del av strategien handler om å øke jenteandelen i Vikingskipet. Arrangørene opplyser at jenteandelen har økt med cirka et halvt prosentpoeng hvert år de siste årene.

Av de med sitteplasser var det cirka 11 prosent jenter. Men statistikken over alle besøkende, inkludert de på dagsbesøk, viser en jenteandel på over 15 prosent, noe som er et hopp fra fjorårets 13 prosent. 

Se stream fra årets arrangement:

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen