Amazon Go åpnet sin første butikk denne uken.  Gå inn i butikk, plukk med deg det du vil ha, og ta med deg varene hjem. Alle kjøp blir i utgangspunktet registrert automatisk, men ikke alltid.
Amazon Go åpnet sin første butikk denne uken. Gå inn i butikk, plukk med deg det du vil ha, og ta med deg varene hjem. Alle kjøp blir i utgangspunktet registrert automatisk, men ikke alltid. (Foto: Amazon)

Amazon Go

Allerede første dag feilet Amazon Go. Kunde fikk med seg varer gratis hjem

Det tok ikke mange timene etter at Amazon åpnet sin kasseløse butikk, før noen fikk med seg varer gratis hjem. Journalist Deirdre Bosa i CNBC ble lettere sjokkert da hun kom hjem fra shopping hos Amazon Go og oppdaget at hun ikke hadde betalt for alle varene. 

– Det føles som om jeg stjal alt dette. Amazon tok seg ikke betalt for yoghurten jeg kjøpte, skriver Bosa på Twitter etter en handletur i Amazons nye flaggskip i hjerte av teknologibyen Seattle. 

Butikken følger med

I butikken finnes det ingen kasseapparater, og det loves null køer.

I stedet registrerer kundene seg med mobilen i det de går inn, plukker de varene de vil ha, for så å gå rett ut igjen. Amazon kaller det for «Just Walk Out Shopping». 

Det kan minne om butikktyveri, men kundene kan altså plukke varene fra hyllene og putte dem rett ned i sin egen veske. Ingen ytterligere registrering er nødvendig, fordi butikksystemet automatisk følger med på hvilke varer kunden plukker med seg, eller setter tilbake igjen.

Da oppdateres den virtuelle handlekurven. Når kunden forlater butikken, belastes kundens Amazon-konto. Alt man trenger er en smartmobil med den kommende Amazon Go-appen installert. 

Sensorer og maskinlæring

Teknologien som benyttes finner vi igjen i selvkjørende biler. Det omfatter sensorer, maskinlæring og computer vision, skrev digi.no da vi omtalte butikken for første gang i desember 2016.

Amazon Go sjef Gianna Puerin er ikke mindre raus enn at hun forsikrer teknologijournalisten om at de ikke kommer til å anmelde henne for butikktyveri.

Regningen for fiaskoen tar selskapet på egen kappe. 

– Dette er noe som skjer så sjelden at vi ikke en gang har giddet å lage funksjonalitet for feilrapportering av ikke-registrerte varer. Jeg har brukt tjenesten i over ett år, og har enda ikke opplevd feil med systemet, skriver Puerin tilbake til teknoligjournalisten på mikromeldingstjenesten. 

Amazon Go skryter av køløse butikker.

Den fremtidsvisjonen har de ennå ikke oppfylt. 

Kommentarer (24)

Kommentarer (24)
Til toppen