Xiaomi - Apple

Apple skyves ned fra tredjeplassen på mobilmarkedet

Tas igjen av kinesiske Xiaomi.

Xiaomi har tatt igjen Apple på mobilmarkedet.
Xiaomi har tatt igjen Apple på mobilmarkedet. (Xiaomi)

Tas igjen av kinesiske Xiaomi.

I mai i fjor rapporterte digi.no at den kinesiske giganten Huawei hadde dratt forbi Apple i global markedsandel på mobilmarkedet, noe som skjøv Iphone-produsenten ned til en tredjeplass. Nå har Apple blitt forbigått av enda en kinesisk produsent.

Ifølge den seneste statistikken til analysebyrået Gartner snek Xiaomi nemlig seg forbi Apple i det tredje kvartalet i år. Dermed er Apple nå skjøvet ned til en fjerdeplass, mens markedslederen Samsung fremdeles har et solid forsprang.

12 prosent

Analysebyrået IDC, som slapp sin statistikk for en måned siden, konstaterer også at Apple nå er forbigått av Xiaomi. Ifølge Gartner har Xiaomi nå en global markedsandel på 12,1 prosent, mens Apple ligger på 11,1 prosent. IDCs tall ligger ganske nært og gir det kinesiske selskapet 13,1 prosent og Apple 11,8 prosent.

Samsung og Huawei har markedsandeler på henholdsvis rundt 22 prosent og 14 prosent hos begge analysebyråene.

Ifølge Gartner ble det solgt 366 millioner mobiltelefoner i løpet av det tredje kvartalet i år, noe som er en nedgang på 5,7 prosent. Begge de to foregående kvartalene hadde en nedgang på hele 20 prosent i salg på grunn av covid-19-situasjonen, så den nedadgående trenden har altså begynt å flate ut – noe som tilskrives delvis opphevelse av covid-restriksjoner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Markedsandelen til de største mobilprodusentene. Foto: Gartner

Større tilgjengelighet i Norge

Som digi.no rapporterte i februar i år ble det spådd en nedgang på 40-50 prosent i mobilsalget på grunn av virusutbruddet, noe som viste seg å stemme ganske bra. Restriksjonene er som kjent uforutsigbare, så det gjenstår å se hvordan mobilsalget vil påvirkes i tiden fremover. 

Når det gjelder Xiaomi har selskapets produkter lenge hatt en begrenset tilgjengelighet på det norske markedet, men dette har begynt å endre seg.  Tidligere i år kunngjorde selskapet et samarbeid med elektronikkgiganten Power, som innebærer langt bredere distribusjon av mobilene.

Mobiloperatøren Ice kunngjorde i januar i fjor at de skulle selge utvalgte Xiaomi-modeller. I 2019 åpnet det også en butikk i Oslo (MI Store / Xiaomi Norge) som skal være autorisert forhandler av Xiaomi-produkter. 

Les også

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)
Til toppen