Det ser ut til at iPhone 6-modellene har hatt den effekten Apple har ønsket, altså å gi et realt løft til iPhone-salget. Det mener i alle fall analysebyrået Kantar, som holder styr på markedsandelene innenfor det globale mobilsalget.
Ifølge Dominic Sunnebo i Kantar har Apple opplevd et stort hopp i salget på tvers av nesten alle territorier, og spesielt i de store europeiske landene, USA og Australia. I Storbritannia er Apples andel av mobilmarkedet nå større enn noensinne, med 39,5 prosent. De aller fleste av disse er lojale Apple-brukere som har oppgradert fra tidligere modeller, skriver Kantar.
Ifølge Kantars undersøkelser er det 4G-støtten i iPhone 6 som er den største grunnen til at folk oppgraderer (selv om det ikke er den første Apple-smartmobilen som støtter 4G), deretter kommer skjermstørrelsen og designet. Denne undersøkelsen gjelder også britiske kjøpere.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
På tvers av de store europeiske landene (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania) er det fremdeles Android som er dominerende, med 69,4 prosent - en nedgang på 2,5 prosentpoeng. Apple har vokst med 5,7 prosentpoeng til 20,7 prosent. Windows Phone har 8,7 prosent av det europeiske markedet.
Apple-salget i USA har vokst litt mindre, 0,7 prosentpoeng. Android har vokst med 1,1 prosentpoeng og Windows Phone har falt med 1,1 prosentpoeng, så endringene i det amerikanske markedet er ikke dramatiske.
i Australia har iOS vokst med 5,4 prosentpoeng, og Android har falt med 4,1 prosentpoeng, mens Windows Phone står på stedet hvil.
Innenfor Android-markedet er Samsung fortsatt den dominerende spilleren i de fleste landene, men i Kina er det ikke overraskende Xiaomi som leder an. I USA begynner LG også å markere seg, skriver nettstedet TechCrunch.
Når det gjelder iPhone 6, er det også tydelig at den mindre 6-modellen selger bedre enn Plus-versjonen. I Storbritannia er forholdet 4 til 1, i USA er det snakk om 3 til 1.
Tallene til Kantar gjelder for de tre månedene frem til oktober, så det blir interessant å se hvordan de essensielle førjulsmånedene spiller inn på statistikken etter hvert.
Les også:
- [04.12.2014] – Apple fryktet «DVD-Jon»
- [28.11.2014] Apple alene på pallen
- [11.11.2014] 40 prosent av kundene har 4G-mobil
- [29.10.2014] iOS fremover, Windows Phone tilbake