MOBILTELEFONER

Blackberry-mobilene har såvidt holdt seg i live – men nå er det snart helt slutt

Enden er nær for det seiglivede mobilmerket.

Bildet viser Blackberry-modellen Keyone.
Bildet viser Blackberry-modellen Keyone. Foto: TCL Communication
4. feb. 2020 - 17:00

Blackberry var en gang et yndet mobilmerke blant sikkerhetsorienterte kunder i næringslivet, men siden har mobilene mer eller mindre forsvunnet fra markedet. Nå er vi nær den endelige slutten for merket, melder blant andre Ars Technica.

I en Twitter-melding kunngjøres det nå at TCL Communication vil avslutte salget av mobiler som bærer Blackberry-merket fra 31. august i år.

Overtok produksjonen

TCL Communication er selskapet som overtok produksjonen av Blackberry-mobiler via en lisensieringsavtale, etter at Blackberry i forbindelse med en kvartalstall-presentasjon i 2016 kunngjorde at de ikke lenger ville produsere mobilene selv.

Lisensavtalen utgår på dato den 31. august, og som TCL skriver har selskapet etter denne datoen ikke lenger rettigheter til å designe, produsere eller selge Blackberry-merkede mobiltelefoner.

Selskapet skal imidlertid fortsette å støtte eksisterende mobiltelefoner i ytterligere to år, altså frem til 31. august 2022. Støtten inkluderer kundeservice og garantier, opplyser TCL Communication.

Telenorbutikkene og Telenors nettsted solgte mest av de tre mobilene Apple Iphone XS og XR, samt Samsung Galaxy S10+. Samsungmobilen er den med hodetelefonene foran.
Les også

Tre mobilmerker dominerer i Norge

Hadde 20 prosent av markedet

TCL er mest kjent for sin Key-serie av Blackberry-mobiler, som startet med lanseringen av Keyone i 2017. Denne modellen skilte seg ut ved sitt fysiske tastatur, ala det Blackberry opprinnelig var kjent for. Keyone ble fulgt av Key2,  Key2 LE og Blackberry Motion – sistnevnte med heldekkende berøringsskjerm.

Blackberry var en gang en stor aktør på mobilmarkedet. Som tallene hos Statista viser hadde produsenten en global markedsandel på over 20 prosent i 2009, som til sammenligning tilsvarer markedsandelen som Samsung sitter på i dag.

Etter 2009 gikk det imidlertid bratt nedover på grunn av den sterke konkurransen fra IOS og Android, og i 2016 hadde markedsandelen til Blackberry nådd 0,0 prosent.

Selskapet Blackberry Limited fortsetter imidlertid å eksistere, og spesialiserer seg på programvare og tjenester knyttet til sikkerhet innen «tingenes internett»-løsninger.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.