SVINDEL

Britisk storbank: – 80 prosent av kundesvindelen skjer på plattformene til ett selskap

Meta er verstingen, ifølge britiske TSB Bank.

Meta er verstingen når det gjelder svindel, konkluderer den britiske banken TSS Bank med.
Meta er verstingen når det gjelder svindel, konkluderer den britiske banken TSS Bank med. Illustrasjonsfoto: Colourbox/19236717
22. mai 2023 - 14:37

Svindel er et utbredt fenomen på nettet, men noen plattformer skiller seg ut som ekstra attraktive for ondsinnede aktører. En britisk storbank har nå gitt oss innsikt i akkurat hvilken plattform man bør være ekstra på vakt for. Det melder nettstedet The Next Web.

Britiske TSB Bank publiserte nylig en pressemelding hvor det opplyses at det har skjedd en kraftig økning i svindelen som forekommer på plattformene som tilhører Facebook-eieren Meta. Banken har over fem millioner kunder i Storbritannia.

80 prosent

Av samtlige svindel-tilfeller som banken registrerte fra 2021 til 2022, skjedde hele 80 prosent hos de Meta-eide tjenestene. Dette tallet gjelder for de tre mest utbredte svindeltypene: svindel i forbindelse med kjøp og salg, falsk identitet-svindel og investeringssvindel.

Når det gjelder førstnevnte kategori, skjer 60 prosent av salgssvindel på Facebook Marketplace, mens 18 prosent skjer via Instagram. Svindel på Facebook Marketplace har doblet seg bare det siste året, opplyser TSB.

Ragna Fossen, sikkerhetsdirektør i Skatteetaten, advarer om at både skattemeldingen og skatteoppgjøret trolig vil bli forsøkt misbrukt i svindelforsøk.
Les også

Skatteetaten advarer mot svindel når skattemeldingen kommer

Svindel der noen utgir seg for å være en annen person, forekommer for det meste på WhatsApp. Den populære meldingsappen var stedet for 65 prosent av svindelen i denne kategorien blant bankens kunder, mens Facebook og tekstmeldinger sto for 13 prosent hver. WhatsApp-svindel økte med hele 300 prosent, sier TSB.

I kategorien investeringssvindel er det Instagram som peker seg ut. 59 prosent av alle tilfellene i denne kategorien skjedde på Instagram-plattformen, fulgt av Facebook med 22 prosent. Snapchat, som for ordens skyld ikke eies av Meta, sto for 9 prosent av investeringssvindelen.

Oppfordres sterkt til å rydde opp

– Sosiale medier-selskaper må snarest rydde opp på plattformene sine for å beskytte de mange uskyldige menneskene som bruker tjenestene deres hver dag. I mellomtiden oppfordrer vi offentligheten til å være oppmerksomme på potensielt svindelinnhold og å spre budskapet til de rundt deg, skriver banken, og legger til:

– Det er på  høy tid at sosiale medier og telefonselskaper tar finansielt ansvar for økningen i svindel som finner sted på plattformene deres.

TSB Bank har altså hovedsete i Storbritannia, men det er grunn til å tro at statistikken er representativ også for andre regioner. I fjor dukket for øvrig Meta-eide Instagram opp på sikkerhetsselskapet Check Points liste over merkenavn som hyppigst utnyttes av ondsinnede aktører til phishing-angrep.

AI-basert svindel over telefonen blir stadig mer utbredt – og stadig vanskeligere å avsløre på grunn av teknologiske fremskritt.
Les også

Svindlere bruker kunstig intelligens til å utgi seg som familiemedlemmer – stjeler penger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.