Debatt

Gen Z og KI kan gi et smartere arbeidsliv

Generasjon Z omtales ofte som kravstor og utålmodig. Vi ser noe annet: Unge som jobber smartere, utfordrer det etablerte og bruker ny teknologi.

– Vi ser at team med unge ansatte raskt tar i bruk slike verktøy, og drar resten av organisasjonen i en mer effektiv retning, skriver Maren Mjaatvedt i HP.
– Vi ser at team med unge ansatte raskt tar i bruk slike verktøy, og drar resten av organisasjonen i en mer effektiv retning, skriver Maren Mjaatvedt i HP. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Maren Mjaatvedt, norgessjef i HP
4. nov. 2025 - 13:01

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegg kan sendes til debatt@digi.no.

Hver høst begynner tusenvis av nyansatte og praktikanter sine første jobber i Norge. Mange av dem tilhører , som ofte omtales som kravstor og utålmodig.

Vi ser noe annet: Unge som jobber smartere, utfordrer det etablerte og bruker teknologi til å skape bedre resultater. Når vi kobler deres arbeidsstil med KI, blir arbeidsplassen mer effektiv, mer kreativ og mer menneskelig.

Mange unge møter barrierer når de skal inn i arbeidslivet. KI kan ikke løse dette alene, men det kan senke terskelen ved å ta unna rutineoppgaver, gjøre opplæringen raskere og gi unge et tryggere rom til å prøve og feile. Da får de tidligere brukt sine styrker til å skape verdi.

En digital oppvekst 

Fem tips kan hjelpe arbeidsgivere som skal ta imot og lede den nye generasjonen arbeidstakere, mener norgessjef Maren Mjaatvedt i HP.
Fem tips kan hjelpe arbeidsgivere som skal ta imot og lede den nye generasjonen arbeidstakere, mener norgessjef Maren Mjaatvedt i HP.

Gen Z er vokst opp med sømløse brukeropplevelser, rask informasjonsflyt og verktøy som «bare virker». De forventer fleksibilitet og tydelig kobling mellom oppgaver og formål.

Det er et lederansvar å senke tersklene inn i arbeidslivet og gi dem rammer som spiller på deres styrker, ikke forsøke å presse dem inn i gårsdagens prosesser.

I HP har vi de siste årene brukt kunstig intelligens (KI) i salgs- og driftsteam til å eliminere manuelt rutinearbeid som datarens, oppsummeringer og førsteutkast, slik at folk kan bruke mer tid på kunder, kvalitativ innsikt og relasjonsbygging.

Vi ser at team med unge ansatte raskt tar i bruk slike verktøy og drar resten av organisasjonen i en mer effektiv retning.

Gevinst for arbeidsgivere og samfunnet

Når virksomheter klarer å kombinere KI med Gen Zs arbeidsstil, skaper de arbeidsmiljøer som er mer produktive, mer attraktive og bedre rustet til å tiltrekke seg nye talenter. For arbeidsgivere som sliter med å rekruttere, er dette et av de mest konkrete konkurransefortrinnene de kan ta i bruk.

Gen Z er den mest teknologivante generasjonen vi har, og hvis vi klarer å koble deres styrker med fremvoksende teknologi, kan vi øke både innovasjonsevne og verdiskaping i hele samfunnet.

La de unge stemmene bli hørt, gi dem gode verktøy og mål fremgang i reell verdiskaping, ikke i antall timer foran skjerm. Da får vi arbeidsplasser som både leverer bedre resultater og tiltrekker seg talentene Norge trenger.

Tilgang fra første arbeidsdag

Praktiske tips til arbeidsgivere som skal ta imot og lede Gen Z:

  • Gi tilgang til riktig teknologi første arbeidsdag, bruk korte, digitale læringsmoduler og vis «hvordan jobben min skaper verdi» med konkrete eksempler.
  • La erfarne ansatte dele domene- og kunderutiner, mens Gen Z deler nye arbeidsmetoder, KI-verktøy og digitale snarveier.
  • Korte sprintmål og hyppige tilbakemeldinger gir mestring og fanger opp friksjon tidlig.
  • Automatiser repetitivt arbeid (oppsummeringer, førsteutkast, møtenotater) og flytt menneskelig tid til kunder, samarbeid og problemløsning.
  • Skap kultur for å stille spørsmål ved «slik har vi alltid gjort det». Det er ofte der gevinstene ligger.
Adrian De Gendt (18) på AI startup.
Les også:

Adrian (18) utvalgt til eksklusivt program

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.