FORSKNING

Forskere kodet informasjon med hologrammer

Kan danne grunnlaget for fremtidens kvantedatamaskiner.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Foto: Colourbox/31046751
7. mai 2019 - 20:00

Kvantedatamaskiner er fremdeles en noe tvetydig teknologi med flere ulike tilnærminger, og nå ser det ut til å ha dukket opp enda en ny vri. Det rapporterer teknologinettstedet Engadget.

Forskere ved det sveitsiske universitet EPFL har nemlig oppdaget noen interessante egenskaper ved lys som kan har store konsekvenser for kvantedatamaskin-teknologien fremover.

«Kvante-hologrammer»

Det forskerne gjorde var i korte trekk å bruke «hologrammer» til å kode informasjon. I motsetning til den typen man ser i science fiction-filmer dreier det seg imidlertid her om hologrammer helt nede på kvantenivået som ikke kan ses med det blotte øyet.

Forskernes metode, som var ganske teknisk komplisert, gikk ut på å bruke frie elektroner til å kartlegge hvordan lys beveger seg på kvantenivå.

Interaksjonen mellom lys og frie elektroner endrer nemlig egenskapene til elektronene, og ved å observere disse endringene kan man se hvor lyset befinner seg på et gitt tidspunkt og på den måten lage «holografiske lysmønstre» i en nanostruktur – i forskernes egne ord.

Brukte ultraraskt elektronmikroskop

Disse mønstrene kan man så avlese ved å benytte et ultraraskt elektronmikroskop, og «skrivingen» foregår gjennom lyspulser som kan kode kvanteinformasjon i disse holografiske mønstrene.

Forskerne ser altså for seg mulig anvendelse av den nye løsningen innen kvantedatamaskiner, men når dette eventuelt vil skje er vanskelig å si da det ennå dreier seg om høyst eksperimentell teknologi.

I tillegg til dette bruksmrådet sier forskerne at fremskrittet også gir ny innsikt i hvordan lys fungerer, som igjen kan danne opphav til blant annet verktøy for å lage bilder av elektromagnetiske felt.

En forklaring av hvordan løsningen fungerer, med illustrasjoner, kan du se i videoen under.