Universell utforming

Frustrert over manglende tilsyn av apper

Store aktører som Vipps har brutt loven i flere år, uten reaksjoner fra tilsynsmyndighetene. Nå er mange funksjonshemmede lei av manglende universell utforming i apper, og har startet dugnad for å bedre situasjonen. 

Morten Tollefsen er frustrert over apper som er håpløse å bruke med skjermleser.
Morten Tollefsen er frustrert over apper som er håpløse å bruke med skjermleser. (Foto: Sarah McDonald Gerhardsen)

Store aktører som Vipps har brutt loven i flere år, uten reaksjoner fra tilsynsmyndighetene. Nå er mange funksjonshemmede lei av manglende universell utforming i apper, og har startet dugnad for å bedre situasjonen. 

LINDEBERG, OSLO (digi.no): Loven sier at alle nettbaserte apper som tilbyr informasjon eller tjenester til norske innbyggere, og er nye eller vesentlig endret etter 1. juli 2014, skal følge forskriftene for universell utforming. Det vil si at appen så langt som mulig skal være tilgjengelig for alle, inkludert de med nedsatt syn, hørsel eller andre utfordringer. I realiteten er det imidlertid store mangler, selv hos de største og viktigste aktørene.

Til toppen